Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 2882 ggr
natha-mjau
2014-04-22 18:49

sluta med ppiller?

Jag har haft problem med huvudvärk i ungefär 7 år (oj vad mycket)
och det är ingen doktor som vill hjälpa mig eller tar mig på allvar.

Jag börjar fundera på om det beror på ppiller. Jag började när jag var ungefär 14-15 år och är idag 22. Jag äter Qlaira idag, och det innehåller väl inte så mycket hormoner om jag förstått rätt.

Men kan ppiller vara orsaken till min svåra huvudvärk? om jag testar att sluta, vad finns det för andra alternativ? Jag vill inte använda kondom, och jag planerar väl att skaffa barn inom 5-8 år så spiral kanske inte är någon ide.

Annons:
Krikke
2014-04-22 18:56
#1

Bakersta stallet 🙂

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

Fridaaaa
2014-04-22 19:04
#2

#1 ?

Du kan inte testa några andra piller? Eller kanske pstav eller p-ring?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eriikaa
2014-04-22 19:20
#3

Jag skulle rekommendera dig till att gå till en kiropraktor för din huvudvärk om du inte redan varit där! :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Honestyisdead
2014-04-22 19:29
#4

Visst kan hormoner ge huvudvärk. 

Varför kan du inte ha spiral? Det är ju bara att ta ut sen när ni vill ha barn.

Själv har jag p ring.  De ger ett jämt utsläpp av hormoner.

natha-mjau
2014-04-22 20:15
#5

Jag har testat många olika ppiller genom åren och detta är dem som funkar bäst.

Redan vart till kiropraktor :) och det har inte hjälpt för huvudvärken.

mollyt
2014-04-23 12:10
#6

Jag är mer bekymrad över din huvudvärk… Var i huvudet gör det ont? I vilket sammanhang (vaknar du med huvudvärk eller kommer det efter att du läst/varit i skolan)? Har du glasögon eller ser du dåligt ibland? Har du huvudvärk en dag i veckan, månaden eller är det varje dag? Kan du se dubbelt ibland (två bussar på långt håll eller att du vill blunda med ett öga när du läser på mobilen på morgonen som exempel)? Kommer huvudvärken med det samma eller kommer det som molande värk som successivt byggs upp under dagen?

Jag är specialutbildad optiker och tycker aldrig att man ska låta huvudvärk gå obehandlad. Det kan absolut vara så att dina p-piller påverkar din huvudvärk, det tycker jag att du ska prata med din barnmorska om. Du får gärna skicka ett PM till mig så kan vi prata mer om din huvudvärk! 

Jag läste om ditt p-piller på fass.se och då står det att man ska sluta äta detta p-piller om man får/har: "ovanlig, svår eller långvarig huvudvärk eller förvärrad migrän". Så jag tycker absolut att du ska prata med din barnmorska om att byta preventivmedel!

Jag själv använder p-dator som preventivmedel för att jag vill ha ett hormonfritt alternativ. Det känns som om jag skriver om detta i hur många trådar som helst för att det är så många som inte vet om att det finns… Om du har några frågor om den så får du gärna fråga om den också såklart.

Annons:
natha-mjau
2014-04-23 13:49
#7

#6 Jag har nyligen varit till en optiker, och har ytterst litet synfel och inget att skaffa glasögon för. Har läsglasögon sedan innan. När jag sitter vid datorn får jag väldigt ont i ögonen, nämnde detta. När jag har huvudvärk sitter det oftast vid ögonen.
Jag ser inte dubbelt, men tycker jag ser sämre när jag tittar med ett öga åt gången.

Det händer ofta att jag vaknar med huvudvärk, och jag får lätt ont i huvudet på jobbet (jobbar som städerska) och de leder till att jag går hem och lägger mig i sängen… och stannar där, för det blir värre och värre och inga tabletter jag har hjälper, testat panodil, ipren, panodil+ipren, alvedon, naproxen och ezeeneo. Så då brukar jag sova en stund, så har huvudvärken gått över och sen efter några timmar drar den igång igen, tills det är dags att sova igen.
Oftast byggs den på under hela dagen, ibland kan den komma pang på.
Så jag tar huvudvärkstablett 3-4 dagar i veckan, minst.

Jag har plockat ut ppiller för 1,5 år just för att det var billigt då… smart som jag var.
Men jag ska nog sluta, och testa utan hormoner. Ska kolla upp vad p- dator är!

känner själv att det är dags att söka läkare, igen för huvudvärken. Men drar ut på det eftersom jag bara blir dumförklarad varje gång jag söker för något.

RoxannaS
2014-04-23 14:16
#8

Vill bara klargöra att en spiral kan man ta ut när som helst. Den måste inte sitta i 5 år bara för att den kan.

Jag tycker du ska prova ta bort p-pillrena. Om inte det hjälper skulle jag be om en hjärnröntgen om jag var du.

Vill inte skrämmas men huvudvärk kan vara första tecknet på hjärntumör.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mollyt
2014-04-23 14:16
#9

#7 Prova att gå till en annan optiker! Det ska inte göra ont i ögonen, och huvudvärk runt ögonen brukar ofta ha med synen att göra. Det kan vara allt ifrån svaga ögonmuskler till att man har ett synfel som man försöker kompensera! Blir huvudvärken mindre om du har läsglasögon? När du får ont i huvudet på jobbet - kommer det direkt eller efter ett tag?

Det är inte normalt att vakna med huvudvärk, viktigt att du säger det till den optiker eller läkare som du träffar. Det ska man inte sopa under mattan och strunta i.

Att man ser sämre med ett öga i taget är normalt :) 

Var bor du någonstans? Om du bor i Stockholmsområdet hjälper jag dig gärna!

Det finns lite olika sorters p-datorer, för ett par år sedan var det populärt med en p-dator som man skulle kissa på stickor men den var inte så säker så nu är det nog ingen som använder den riktigt om man inte kan tänka sig att bli gravid. Den p-dator som jag använder mäter jag basaltemperaturen (temperaturen när man vaknar) i munnen varje dag. Datorn har som ett litet alarm som väcker mig på morgonen och då tar jag tempen under tungan i kanske 30sek. Den enda nackdelen med att inte äta hormoner är att man ska undvika sex vid ägglossning - för att det är då man är som "kåtast". Men då mina förra p-piller (Cerazette) hindrar ägglossning så tycker jag att det ändå är trevligare såhär att ändå få vara kåt och då använda kondom eller låta bli oskyddat penetrerande sex. 

natha-mjau
2014-04-23 16:21
#10

#8 den tanken har väl slagit mig också… men eftersom jag haft problem med huvudvärk såpass länge tycker jag att ja borde fått mer symptom om det var tumör.

#9 Jag bor i karlstad, har funderat på att gå till en annan optiker… det är ju så att ekonomin tar emot lite, även tänkt att testa akupunktur..
Vet inte om de är inbillning men tycker jag inte ser lika bra i lösglasögonen längre, utan bättre utan. men fick dem 2010, och huvudvärken har bara blivit värre och mer intensiv sedan dess.

När jag jobbar kommer det efter ett tag, men jag stressar rätt mycket också.
Idag har jag faktiskt klarat mig rätt bra, men känner att det kommer bli molande nu fram vid pannan och bak mot ögonen och öronen. Främre delen av huvudet alltså (är oftast det)

RoxannaS
2014-04-23 18:38
#11

#10 Man kan ju tycka det. Men det skadar ju inte att kolla om det inte är p-pillrena 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mollyt
2014-04-23 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu vet jag ju inte hur gammal du är #10 men det kan absolut vara så att din syn förändrats sedan du fick dina glasögon. Så det kan vara värt att kolla för den saken skull också!

Har du fått göra synfältsundersökning där man sitter med huvudet inne i en rund maskin där det tänds små lampor? (se bilden)

natha-mjau
2014-04-25 09:33
#13

#12 jag är 22 år.
Nej det har jag inte fått göra, men fick sitta och kolla in på en bild med ett hus medans dem flyttade bilden fram&tillbaka typ

Annons:
mollyt
2014-04-25 16:18
#14

#13 Jag tycker att du borde få göra en ordentlig synfältsundersökning. Då kan man se om det finns påverkan där som skulle kunna ge förklaring till din värk. Be om en remiss!

Upp till toppen
Annons: