Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 3577 ggr
[postmortum91]
4/21/14, 12:52 AM

Är jag kontrollerande?

Hej på er!

Om min sambo åker iväg över helgen till sin mamma eller några kompisar, vilket han gjorde igår morse. Är det kontrollerande av mig att skicka iväg ett sms och fråga när han kommer hem, eftersom vi bor ihop?`

Jag vågar typ aldrig fråga längre när han kommer hem, för då typ skäller han på mig för att jag är kontrollerande och han tror att jag vill kontrollera honom. Det vill jag självklart inte, men eftersom vi bor ihop är det alltid trevligt att veta vilken dag ens sambo tänker komma hem och även ungefär vilken tid, eller gör jag fel i att bry mig?

Idag skickade jag ett sms där jag skrev porrigt till honom för att han inte skulle tolka det som att jag vill kontrollera honom, då fick jag reda på att han inte kommer idag utan imorgon. Om jag inte hade frågat så hade han säkert inte hört av sig om det, utan bara dykt upp imorgon även fast jag trodde att han skulle komma hem idag.

Det har ju att göra med att jag är rädd om honom också, jag vill ju veta så att jag vet när jag kan vänta hem honom ifall någonting skulle hända. Eller förstår ni hur jag menar?

Överdriver han eller gör jag fel att vilja veta vilken dag och tid ens sambo tänker komma hem på ett ungefär?

Annons:
pyromanen
4/21/14, 7:58 AM
#1

Tycker ni ska ta ett samtal om detta någon gång det inte är aktuellt, så att det kan bli ett allmänt samtal. Tycker det ingår i normalt hyfs att man utan att ens få frågan berättar när man räknar med att komma hem. Skulle det vara så att man inte från början bestt när man ska komma hem tycker jag man säger typ " vet inte om jag ska sova över o komma hem mitt på dagen på söndag eller så kommer jag sent på kvällen lördag " Däremot kan jag förstå man kan bli småirriterad eller ( beroende på omständigheterna) kunna tolka det som kontrollerande om man får meddelanden medans man umgås med nån annan, meddelanden som liksom går ut på att man vill ha lite uppmärksamhet. Kanske känner han att han " alldrig får vara i fred" om du alltid skickar meddelanden till hinom när han umgås med mågon annan. Ett förslag i så fall att du ber honom berätta innan han åker berätta när han räknar med att komma hem och gör upp att om det bli ändring på det så ska han självmant höra av sig om det och då låter du bli skicka meddelanden till honom när han är borta om inte något akut inträffar. ?

[xMondSy]
4/21/14, 9:24 AM
#2

Jag tycker inte det är fel att skicka ett sms och fråga, själv tycker jag att det kan kännas mer tjatigt om man ringer och frågar. 

Men som #1 säger, ni kanske skulle prata lite om det.

Åsa S
4/21/14, 9:47 AM
#3

Tror det beror lite på hur ofta man brukar sms:a är det så man ofta sms:ar till någon (typ varje dag eller flera gånger per dag)kan det nog kännas väldigt jobbigt i längden för den personen att aldrig få ha en dag ifred, men annars tycker jag inte det är fel fråga via sms när ens sambo kommer tillbaka, man har ju kanske tänkt sig laga lite god mat och vill passa in maten till när personen kommer hem.

Jag är dock sån att jag bara sms:ar min sambo några gånger i månaden och då bara om viktiga saker. Så när jag sms:ar brukar han ju svara.

Ria74
4/21/14, 2:04 PM
#4

Jag tycker det hör till god ton att berätta när ungefär man beräknar komma hem om man är borta över natten.

Men har en likadan sambo som aldrig berättar om han ska jobba eller när han kommer hem. Han jobbar som fiskare. Får alltid fråga rakt ut och det kan bli irritationer ibland.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lakeside
4/21/14, 7:00 PM
#5

Jag tycker det låter som att det är han som har problem. Är det ngt som inte är riktigt bra i ert förhållande eller känner han sig instängd? Tror de flesta går igenom en liten kris där man måste frigöra sig från varandra igen, det kanske är där ni är? Prata om det! Om du inte tycker själv att du är kontrollerande så tro på det. Det är väl bara roligt om min sambo frågar när jag kommer hem och visar att han tänker på mig :). Sen smsar jag honom oftare än tvärtom men det är för att vi är olika och han har aldrig sagt att jag är kontrollerande, vilket jag verkligen inte tycker att jag är. Men han kanske har gamla saker som spökar.

[rosetten]
4/21/14, 7:03 PM
#6

Jag tycker att man pratar om sånt automatiskt och det tillhör att berätta ungefär när man tänker komma hem.

Annons:
mollyt
4/21/14, 7:59 PM
#7

Jag tycker nog också att ni ska försöka prata om detta - rent allmänt. Jag och min sambo frågar nog alltid(?) varandra när den andre kommer hem. Jag tycker att det är ganska naturligt när man är sambos - för att planera middag osv i vårt gemensamma liv.

Om jag ska ut och träffa mina tjejkompisar så är det ett accepterat svar att säga att jag blir "sen" vilket innebär att min sambo och jag inte äter ihop utan att jag kommer hem på kvällen när jag väl kommer hem. Lika dant gentemot min sambo - om han ska ut med sina kompisar så vet han innan om de ska ses en timme eller om de ska spendera kvällen ihop. Om planerna ändras så meddelar han det själv och om han inte är hemma innan jag går och lägger mig så sms:ar jag alltid godnatt.

Jag tycker inte att man ska kontrollera sin parter, fråga var han/hon är och vilka han/hon träffar, hur länge de ska vara borta osv osv… Men livet flyter på så mycket bättre om man samarbetar!

Ellenor123
4/22/14, 6:01 PM
#8

Min sambo ringer mig varje dag när han är på väg hem från jobbet. När han är ute med kompisar, hos föräldrarna eller vadsomhelst så ringer han också. Han har inget behov av det men han vet att jag vill veta :) För min del är det inget kontrollerande känner jag utan det är klart jag vill veta om han hinner hem till middagen, om jag är hemma när han kommer hem osv.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Soleda
5/4/14, 10:41 PM
#9

Bor man på hotell kan man komma och gå som man vill. Men bor man ihop med någon så är det fullständigt respektlöst att inte tala om när man kommer och när man går.

Jag hade aldrig accepterat att min sambo åkt iväg någonstans utan att tala om när han kommer tillbaka. Vårt hem är inget hotell och jag är ingen känslolös möbel som man kan behandla hur som helst. 

Hade det hänt så hade jag inte funnits hemma när han kom hem. 

Varför går ni med på att bli behandlade på detta sätt?

Upp till toppen
Annons: