Annons:
Etikettoff-topic
Läst 5510 ggr
emeliiiiieee
2014-04-17 11:46

Käkoperation

Är det någon som genomgått en flyttning av käken?

*Är du nöjd med resultatet?

*Var du nervös innan?

*Upplevde du att det gjorde hemskt ont?

*Hur måste man leva efter? Hur länge var ni sjukskriven m.m?

*Fick ni eran operation betald av landstinget?

Jag ska nog snart genomgå en sådan operation och flytta överkäken några mm framåt. Är superdupernervös :(

Annons:
Rumblebee
2014-04-17 12:27
#1

Jag har fatt min underkake framflyttad pga overbett (var ett par centimeter). Var extremt nervos framst pa operationsdagen, var ratt frestande att stanna kvar hemma :P
Hade absolut ingen smarta alls, dock sag jag helt blaslagen ut vid kaken. 

Var kvar pa sjukhuset tre eller fyra dagar, och fick sedan aka hem. Jag behovde inte vara sangliggande, men jag skulle ta det lugnt och inte halla pa med uttrottande aktiviteter. Var aven tvungen att ata flytande/ latttugad mat i en manad. (at i stort sett flytande mat under den tiden, allt fran soppor till vanlig husmanskost som blivit nedmixad)
Hade aven gumiband som satt mellan kakarna (pa insidan) under den tiden for att tanja ut musklerna i kaken. (fick berattat att man kan se musklerna lite som en gummisnodd, man kan dra ut den hur mycket som helst men slapper man taget sa drar den ihop sig till ursprunglig storlek)

Jag behovde inte betala for min operation.

Ar valdigt nojd over resultatet, ser betydligt battre ut nu jamfort med innan jag paborjade hela elandet :P

Att borsta tanderna i borjan var ett elande i och med att jag inte kunde oppna munnen tillrackligt for att fa in borsten, sa istallet fick jag anvanda bomullsrullar doppade i hexadent. Nar jag val kunde oppna munnen tillrackligt for att fa in en tandborste sa fick jag anvanda en supermjuk med tanke pa stygnen. Aven da anvande jag bara hexadent pa borsten

Honestyisdead
2014-04-17 13:17
#2

Jag fi k erbjudande om att flytta bakåt underkäken genom att dom sågar bort en  bit bakom framtänderna och sedan skruvvar fast den främre delen igen längre bak.

Tackade nej eftersom transplantation av ben i käken misslyckades när jag var yngre. Hur kul skulle det vara om käken inte växer fast igen?

Maria
2014-04-17 15:56
#3

Att flytta underkäken har jag hört talas om men överkäken???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2014-04-17 16:01
#4

3 Det har du rätt i. Låter oerhört avancerat att flytta överkäken.

emeliiiiieee
2014-04-17 17:17
#5

Kirurgen sa då att överkäken ska framåt några mm :O Eller så blir det underkäken som ska bakåt, osäker…

Är i alla fall grymt nervös över detta då jag hatar att ha ont och bli sövd.

emmaap
2014-04-17 17:52
#6

Opererade överkäken för exakt 2 veckor sedan idag. Flyttade fram framtänderna lite och höljde upp kindtänderna. (kanske inte den bästa förklaringen) Anledningen till att jag gjorde detta är för att jag föddes med ett käkfel. Har opererat käken 2 gånger tidigare, en gång i över- och en gång i underkäken. 
Har fått alla betalda av landstinget. De två första eftersom jag var under 18 och den sista för jag fått någon dispens. 

För att kunna flytta tänderna delade de framkäken på två ställen (sågade i sönder), strax efter de sista framtänderna. De satte sedan delarna rätt och skruvade ihop brottet med plattor och skruvar. Har nu fått gummiband mellan käkarna (har tandställning) för att hålla allt på plats. 

Jag var inte särskilt nervös innan, lite när jag väl la inne i operationssalen. Men sen är jag också mer eller mindre uppväxt  på en tandläkaremottagning ;) Men oftast blir man erbjuden lugnande innan vilket är jättebra då man blir lullig och avslappnad av det. Så om du är nervös fråga om lugnande om de inte erbjuder.

Hade inte särskilt ont någon av gångerna heller. Man får mycket smärtstillande efteråt, både panodil starka ipren och ibland något ännu starkare ex. tramadol. Jag slutade dock med smärtstillande när jag kom hem från sjukhuset efter ca 3 dagar då jag måde dåligt av medicinen och inte hade ont. Tog bara en panodlil om det värkte för mycket. Kan väl säga som så att i min värld är det värre med mensvärk. Fast det är ju individuellt. Men man brukar säga att den första veckan kan vara jobbigt sedan blir det bara bättre och bättre. 
Man brukar även bli väldigt svullen. Efter operationen såg jag ut som jag tagit för många botox sprutor och hade en pingisboll i varje kind. Men de la sig ganska snabbt och efter en vecka såg man inte att jag var lite svullen om man inte kände mig. 

Jag pluggar på heltid till sjuksköterska och var aldrig något sjukskriven. En vecka efter operationen var jag på banan som vanligt igen och en och en halv vecka senare skrev jag godkänd tenta. Så jag har i princip kunnat leva som vanligt efter. Dock har jag haft väldigt tur och inte mått särskilt dålig. Vissa mår sämre och är hemma längre. Sen beror det också på vad för sysselsättning man har. Jobbar man ex. med något fysiskt tungt blir man automatikt sjukskriven. 
Det ända som inte är som normalt är maten och träningen. Flytande föda första veckan/orna och där efter bygger man upp med mjuk lätt tuggad mat osv till man är tillbaka till normalt. Du får förmodligen papper på hur du ska äta. Sen får man heller inte träna som vanligt pga. blödningsrisken. Men jag tycker det funkar bra. Gäller bara att ha fantasi när det gäller maten bara. Annars blir det lätt tråkigt. 

Förstår att du är nervös och det har du all rätt att vara. Det är en stor operation och ingen kan säga hur man kommer må efteråt. De första dagarna ÄR jobbiga och du kommer förmodligen känna någon gång att det inte var värt de. Men efterhand blir det lättare och det känns bättre och man mår bättre. Då känns det också som om det är värt allt jobb. Jag har gått igenom tre stycken och jag har mått piss de dagar jag legat på sjukhus och någon dag hemma. Jag har ifråga satt om det är värt allt jobb och ångrat mig att jag gjort det. Men samtidigt har jag varit fruktansvärt nöjd, annars skulle jag aldrig gå igenom det igen när jag vet vilket helvete det varit. Jag är glad över att idag ha ett korrekt bett. :)

Blev visst ganska långt… :)

Hälsningar Emma! :)

Annons:
emeliiiiieee
2014-04-17 19:29
#7

Tack! Precis detta jag behövde höra. Förhoppningsvis går det bra och jag överlever allt :P

Honestyisdead
2014-04-17 20:10
#8

6 lyckost dig som reagerar på lugnande. :)

Gött att operationen gick bra!  

Hur länge var du käkfixerad?

SaraFag
2014-04-19 19:35
#9

Jag opererade mina käkar år 2008, betalt av landstinget. Jag hade överbett och snett bett så flyttade de bak överkäken en aning och fram underkäken en aning om jag inte minns fel och även korrigerade det snea bettet jag hade. Minns att de nämnde att de gjort något med hakan också men minns inte exakt vad. Jag upplevde väldigt smärta i början efter att jag kommit hem. Vilket var helt naturligt då de ändå opererat mina käkar och jag var otroligt svullen i ansiktet, såg ut ungefär som ett päron haha :) Dock upplever jag såhär efteråt att det var värt det. All smärta var värt det pga resultatet! Jag har alltid sätt "naturlig" ut eller vad man ska säga men jag upplever att mitt ansikte ser mer proportionerligt ut nu efteråt och nu vågar jag le och skratta på ett annat sätt än tidigare då jag inte längre skäms över mitt bett. :)

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

Maria
2014-04-19 19:46
#10

Jag är så nyfiken på hur man flyttar överkäken? Den sitter ju liksom fast i övriga kraniet till skillnad mot underkäken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emmaap
2014-04-19 19:58
#11

#10 man sågar ut överkäken kan man säga sätter den där man vill ha den och förbinder den mer resten av käken mha plattor och skruvar. Inte alltid man sågar ut hela överkäken dock utan vanligare att man sågar ut en del (ex framtänderna) och fixerar dem. :) 

om länkarna funkar finns här ganska bra ritade bilder som visar hur man gör ;) ligger under maxilla. (annars kan man googla efter förflyttning av maxilla om man råkar vara intresserad. Kanske bara jag som älskar allt som har med medicin/vård att göra) 

http://pingpong.ki.se/public/pp/public_courses/course06198/published/1334826482137/resourceId/6569211/content/Hand-out%20Vuxf%C3%B6rel%C3%A4sn%202012%20Kompatibilitetsl%C3%A4ge.pdf 

http://www.ki.se/odont/cariologi_endodonti/01B/MitraZargarAmini.pdf

Hälsningar Emma! :)

Maria
2014-04-19 20:05
#12

Tänderna kan jag mer förstå för det blir ju en slags tandreglering men att operera hela "maxillaområdet" låter ganska avancerat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[RedHood]
2014-04-20 19:47
#13

Jag opererade min överkäke i november förra året. Hade överbett och mina käkar passade inte ihop, kunde inte äta som jag skulle.
Är oerhört nöjd med resultatet! Ångrar ingenting 😃 Jag var väldigt nervös och är ganska rädd för sjukhus annars men alla sköterskor och läkare var jättetrevliga och tog hand om mig bra. Jag kände faktiskt ingen smärta alls, kunde spänna lite när medicinen mot det onda slutade funka men då fick man snabbt dropp igen som började funka snabbt när man var på sjukhuset. Hemma så fick jag med mig tabletter som jag skulle ta tre gånger om dagen och bara man håller dom inom den tiden du ska ta dom så var det inga problem med smärta!
Måste erkänna att det är väldigt ansträngande att man inte kan äta som man ska de första taget men efter ett tag så kan man börja tugga mer och det är inga problem! Jag var sjukskriven i ca en månad och det tog lite längre tid för mig att komma tillbaka psykiskt för jag var väldigt seg men det är bara som jag reagerar på mediciner!
Jag var då 18 och jag behövde inte betala något. Prata med läkarna innan om du är osäker men är det en "skada" som man föds med så brukar inte du behöva betala.

Kan även tillägga att de delade min överkäke i tre delar och flyttade de i olika riktningar men även flyttade upp de mellan 4-5 mm uppåt så det är inte omöjligt 😃 Min operation tog ca 4 timmar och allt gick som det skulle 🙂

Annons:
Zeraphia
2015-12-02 23:01
#14

Kan man få det bekostat av landstinget på grund av enbart estetiska skäl, som orsakar psykiskt lidande? I annat fall bekosta operationen själv? Är det privat klinik som gäller då? Krävs remiss i vilket fall och läkarintyg?

Zeraphia
2015-12-02 23:01
#15
Haztparken
2015-12-03 21:28
#16

#14 Jag vet att vissa estetiska saker kan man få bekostat för ifall man lider mycket utav det så kan vara värt att kolla upp :)

En plastikkirurg borde du nog kunna kontakta själv annars för att fixa till det du vill, men det kostar ju därefter också.

Upp till toppen
Annons: