Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 4426 ggr
BeccaTilda
2014-04-16 19:09

Lesbisk & p-piller

Har sedan jag varit 14 ätit p-piller, cerazette, som jag är nöjd med eftersom att jag har mens typ var 80-90 dag i kanske 2-4 dagar. Men nu, när jag lever med en kvinna och jag vet att jag aldrig mer kommer behöva skyddet från pillerna känns det lite onödigt att äta dem! Visst att det är skönt att ha mens så sällan, men samtidigt är den ju inte regelbunden så vips så kommer den utan att man är det minsta förberedd.. Hur gör man? Någon annan som haft samma dilemma?

Annons:
ChristineL
2014-04-16 19:15
#1

Det bästa för din kropp är ju att sluta, så jag säger sluta. Och det är ju bara att göra. Dessutom kostar det pengar med piller så bra för plånboken också :)

Honestyisdead
2014-04-16 19:19
#2

Jag hade slutat med hormoner om jag inte behövde dom.

[Udoon]
2014-04-16 19:20
#3

Som sagt, om du inte känner att du behöver dem för till exempel jobbig mens så är det bara att sluta :)

BeccaTilda
2014-04-16 19:21
#4

Håller ju med er egentligen, men samtidigt är det ju så skönt att slippa mensen under en längre tid! Sist jag hade mens var 2 februari liksom ^^

ChristineL
2014-04-16 19:56
#5

Fast hur din kropp kommer reagera på att bli hormonfri kan man inte säga, du kan mycket väl bli mensfri längre stunder.

BeccaTilda
2014-04-16 20:08
#6

Tror du jag kan bli det? Borde inte kroppen bli "normal" igen?

Annons:
Fialialej
2014-04-16 20:25
#7

Jag hade slutat med en gång om jag vart du. Läs biverkningarna i bipacksedeln så kanske det inte blir så svårt att bestämma sig. :)

"På natten är alla katter svarta"

ElementOfLaughter
2014-04-16 20:38
#8

Hade också slutat om det inte är så att din mens är väldigt smärtsam! :)

Är själv lesbisk och tar cerazette, får ångest så fort jag ser bipackssedeln, haha! Dock så är jag en utav de som moder jord har välsignat med mensvärken från helvetet där ipren knappt hjälper, cerazette är min enda räddning. Testade att sluta en gång men mensvärken gick ihop med de dagliga magsmärtor jag annars har och det var verkligen ingen rolig vecka… :(

ChristineL
2014-04-16 20:42
#9

#6 - Det kan ta tid, hur hade du det innan du började med p-piller? Regelbundet eller oregelbundet? Ett alternativ är ju att operera bort allt om det nu inte är så att du vill bli gravid i framtiden.

BeccaTilda
2014-04-16 21:40
#10

#7 Har ju inga av dessa biverkningar :) #8 Mensvärk brukar jag också ha, med cerazette! Även utan vad jag minns. Tråkigt ju :( #9 Från början tror jag den var regelbunden, sen började jag med neovletta, och då var den regelbunden på klockslaget typ. Operera bort vill jag inte göra! Vi vill gärna ha barn jag och min tjej.

JustMySelf
2014-04-16 22:32
#11

Jag hade helt klart slutat om jag inte behövde graviditetsskydd. Äter också cerazette och är egentligen nöjd, men hade föredragit att vara helt utan. T ex ökar ju risken för bröstcancer vilket jag är jätteorolig för då jag har det i släkten…

BeccaTilda
2014-04-16 22:35
#12

#11 Då kanske man ska göra det! Eller iallafall äta dem tills kartorna är slut och sen inte skaffa nya.

BeccaTilda
2014-04-16 22:52
#13

SÅ! Nu stoppade jag undan kartan jag var på! Blandade känslor faktiskt… Tänk om jag får jätte mycket blödningar och massor mens? Kanske är dumt att göra detta? Bara för det kommer jag ju ha mens en av veckorna på min semester… Aja, blir det jobbigt kan jag ju alltid börja igen!

Annons:
ChristineL
2014-04-17 08:52
#14

Du kan ju få betydligt värre biverkningar av tabletterna än utan, mens är ju liksom inte hela världen, blodproppar, diabetes, bröstcancer är ju faktiskt värre.

Love-
2014-04-17 09:42
#15

Om du ej behöver dom så sluta :) jag fick börja med p-piller när jag var rätt ungt trotts jag inte hade någon kille eller så men det var pga att jag hade svår mensvärk och blödde ganska mycket när jag hade mens

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

BeccaTilda
2014-04-17 12:30
#16

Jo! Klart att man kan få hemska biverkningar! Men samtidigt så har jag jätte mycket mensvärk plus mens utan.. Diskuterade med min tjej och hon tyckte jag skulle vänta lite med att sluta! Vi ska snart utomlands och är ju inte jättekul om man skulle få sjuka blödningar direkt när man slutar :/

Fialialej
2014-04-17 13:43
#17

Ang mensvärken kan jag rekommendera menskopp. Jag vet inte om det är inbillning, men tycker det verkar som att min mensvärk blir lättare av att jag använder menskopp. Kanske har att göra med att vaacumet drar lite nedåt och hjälper till.. Annars är ju träning bra, och det finns smärtlindrande tabletter för just mensvärk. Biverkningarna jag syftade på är de du kan få i längden, cancer, proppar och så vidare.

"På natten är alla katter svarta"

imsuchadiva
2014-04-19 11:00
#18

Jag hade nog inte slutat. Prövade att sluta en gång men var hela tiden orolig att jag skulle få mens, så jag började igen.

mollyt
2014-04-21 20:33
#19

Jag åt Cerazette i 9 år innan jag slutade. Innan jag träffade min nuvarande sambo så hade jag tanken om att min nästa partner skulle bli en kvinna (och då skulle jag ha slutat med pillren), men nu föll det sig att jag blev kär i en annan man. Hehe! Vi kör hormonfritt nu ändå förvisso, men jag åt p-piller de första åren. Men nu kör vi på p-dator istället! Passar oss sjukt bra!

Cerazette hämmar ägglossningen, vilket är en ganska häftig upplevelse inser jag nu. Kroppen gör ju så att man blir extra kåt vid ägglossningen - något som du och din tjej säkert kan ha mycket glädje av! :D

BeccaTilda
2014-04-21 22:53
#20

#19 Skönt att ni hittat vad som passar er! :D Jag tror faktiskt min sexlust minskat rejält med cerazette! För när jag åt neovletta kommer jag ihåg att jag var kåt mycket oftare! Nu blir jag inte sådär härligt kåt, utan får typ tvinga mig själv att bli lite kåt (vilket resulterat i att man inte blir det) och har svårt att komma! Ska jag göra det krävs hård vibrator typ.. Hmm..

Annons:
Calcifer
2014-04-22 03:42
#21

Jag hade inte slutat, men bara för att jag lider så fruktansvärt av att ha mens varje gång och har det 6 dagar per månad då jag kräks av smärta och blir svimfärdig etc. Hade jag hittat p-piller som gjorde att jag slapp det skulle jag faktiskt inte sluta.

Men har du inte sådana problem så sluta för all del, det tycker jag låter rimligast.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

mollyt
2014-04-23 12:15
#22

#21 jag hade sådana besvär när jag var yngre - i tonåren kunde jag ligga i fosterställning 2v/mån både vid ägglossning och vid själva mens-veckan. Det var fördärvligt! Blev undersökt för endometerios osv men de hittade aldrig några cystor hos mig. Men då började jag äta cerazette för att inte få någon mens, vilket hjälpte bra under många år. Men mot slutet fick min kropp spunk och småblödde hela tiden. Så jag valde att sluta med hormoner och vips - har inga sådana mens-smärtor längre trotts att jag kör utan hormoner. Nu är det nästan roligt att ha mens - bara för att inse vilken kontrast det är till hur jag upplevde det förut! Haha!

Calcifer
2014-04-23 12:27
#23

#22 Jag har haft besvären tyvärr sedan jag var 16-17 och är 25 nu och har kollat allt möjligt. Den sortens hormoner har inte fungerat alls för mig pga olika anledningar så p-piller äter jag inte överhuvudtaget.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

mollyt
2014-04-23 12:30
#24

Vad jobbigt för dig #23 jag hoppas att det går över för dig - som det gjort för mig! Jag fyller 25 i år och har hade besvär sedan jag var kanske… 12 (fick mens vid 11års ålder). Min mamma hade svåra endometriosbesvär så hon steriliserade sig efter att ja föddes.

Calcifer
2014-04-23 12:32
#25

#24 Ska prova på det där med p-piller om jag befinner mig i Sverige igen framöver. Men tills dess får jag hääärda!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

ip63
2014-04-24 12:13
#26

# 14. Det finns ingen ökad blodproppsrisk med Cerazette för dom innehåller nämligen inte något östrogen. Att en skulle få diabetes av Cerazette vet jag inte var du läst. Det skrivs så mycket negativt om hormonella preventivmedel/hjälp mot mensvärk/rikliga blödningar och det är bra att vara kritisk men en del är rena hittapåhistorierna/gammal kunskap eller bara sånt en tror. Vi får inte glömma vår kvinnohistoria med all rädsla för graviditet eller lidande av besvärlig mens. Sen finns det ofta alternativa lösningar på det mesta. 🙂

BeccaTilda
2014-06-01 12:19
#27

Nu har jag på riktigt bestämt mig för att sluta! Tog mitt sista piller i förrgår kväll. Nu hoppas jag att sexlusten kommer tillbaka!

Annons:
Upp till toppen
Annons: