Annons:
Etikettskönhet-och-mode
Läst 3489 ggr
Anonym
Anonym
2014-04-11 21:14

några frågor om vaxning

har några frågor om vaxning kan man köpa vaxning i butik, typ willys? är det farligt att vaxa? kan man vaxa armhålorna? gör det jätteont att vaxa armhålorna och benen? finns det något annat man kan göra för att få bort hår förutom rakning och vaxning?

Annons:
Fridaaaa
2014-04-11 21:16
#1

Finns hårborttagning som också finns i butikerna.
Ja vaxning finns att köpa i vanliga livsmedelsbutiker om man vill det.

Vaxning brukar göra ont ja, jag har bara testat på benen, och det gjorde riktigt ont tycker jag men är känslig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym
Anonym
2014-04-11 21:18
#2

kan du berätta er om hårborttagningen? kan man köpa det på livsmedelsbutik? gör det ont?

Lexie82
2014-04-11 21:19
#3

#2 Jag tycker att Veet hårborttagningskräm fungerar bra. Det är kladdigt att hålla på med, men det gör inte ont i alla fall.

Fridaaaa
2014-04-11 21:20
#4

#2 Skrev ju det att det finns det. Nej gör inte ont, har dock inte använt det själv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym
Anonym
2014-04-11 21:20
#5

dyrt? försvinner allt hår? blir det lent? hur länge tar det innan håret växer tilkbaka?

Fridaaaa
2014-04-11 21:22
#6

#5 Men, läs vad jag skrev, skrev ju att jag inte har använt det själv, så vet inget om det direkt. Se om någon som använt det vet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Anonym
Anonym
2014-04-11 21:23
#7

ursäkta fridaakesson men menade inte dig utan lexie82

mimåne
2014-04-11 21:23
#8

Hårbottagningsmedel är ett starkt preparat som man smörjer på exempelvis benet. Medlet "fräter" av håret och sedan är det bara att skrapa bort allt eller skölja av det. Detta tycker jag själv inte alls om. Jag blir torr och irriterad och det är en kortsiktig lösning. Det går snabbare att raka + att rakning är billigare.

Vaxning kan jag rekommendera. Jag använder själv det. Det går att köpa på vanlig mataffär. Det gör inte alls så ont som folk säger. Ett myggbett känns värre tycker jag.

När man vaxar blir håret tunnare och tunnare och börjar släppa lättare. Numera kan jag knycka av hårstrån med fingrarna. Det börjar också växa ut mindre och mindre hår, så småningom slutar det helt att växa ut.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fridaaaa
2014-04-11 21:25
#9

#8 Du kan ju inte säga "det gör inte alls så ont som folk säger", tror du folk säger det "bara för att"? Jag personligen har vaxat benen en gång, och tyckte att det gjorde riktigt ont, så det där är väldigt individuellt. (ja jag gjorde rätt).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lexie82
2014-04-11 21:26
#10

#5 Mja.. inte så lent som det ser ut i reklamen, men ganska lent. Hur lång tid det tar innan det växer tillbaks är svårt att säga, stubb får du ganska snabbt, efter några dagar ungefär.

Det är inte fasligt dyrt, men jag kommer inte ihåg vad det kostar, det var ett tag sedan jag använde det. Men en tub räcker 2-3 gånger.

Det fungerar som så att du stryker det på benen, låter det sitta en stund och sen skrapar du bort krämen med en gummiskrapa som man får med i förpackningen. Det mesta håret följer då med, och det som blir kvar försvinner när du sen tvättar av benen med en tvättsvamp eller liknande. Dock luktar den ganska illa. Det är en kemikalie som "bränner" bort håret, men det känns inte alls om du inte låter krämen sitta för länge, då kan det klia eller svida lite.

Du ska dock vara försiktig med andra områden än benen, då huden är mer känslig där. Krämen finns i rosa och grön tub, den gröna bör du prova först, för den är för känslig hud så den är lite mildare.

mimåne
2014-04-11 21:34
#11

#9 Att vaxning ska göra ont är väldigt överdrivet idag precis som mycket annat. Det man ser i media om vaxning är skrik gråt och tårar men verkligheten är inte sådan.

Många kvinnor plockar t.ex ögonbrynen. Det kanske var lite obehagligt och ett stick den första gången men sedan känns det inte. Håret blir mjukare och huden bedövad. Man ser inte samma uppståndelse med plockning av ögonbryn vilket är konstigt då det i princip är samma sak som vaxning. Hårets slits upp.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fridaaaa
2014-04-11 21:35
#12

#11 För vissa kanske, andra inte. Du kan ju omöjligt veta hur andra känner och inte, av de som testat vaxning, som talar av egen erfarenhet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lexie82
2014-04-11 21:39
#13

Jag har aldrig provat vaxning, så jag har ingen åsikt. Men TS kan ju prova själv. Gör det ont kan hon prova nånting annat, tycker hon inte att det gör så ont så kan hon fortsätta vaxa

Annons:
Honestyisdead
2014-04-11 21:42
#14

11 Det gör fruktansvärt ont. Så ont att jag inte kan vaxa mig. Så tala för dig själv.

Jag har noppat ögonbrynen sedan tonåren och det gör fortfarande ont. 

Angående hårtborttagningscreme är en del känsliga för det och kan inte använda det.

Jag har testat med bara hälften håren lossnade.

mimåne
2014-04-11 21:52
#15

#12 Nej du har rätt i det, att jag inte känner andras känslor. Jag utgår inte från det utan från generell fakta och är realistisk i mitt uttalande om detta.

Till trådskaparen skulle jag också vilja säga att det finns en del viktiga aspekter att veta om vaxning, ifall att det är något du vill pröva på.

Det är väldigt vanligt att man får så kallade "Inåtväxande" hår när man vaxar på ett långsiktigt plan. Detta gäller främst områden på privata delen men kan också uppkomma på andra ställen. Som jag berättade så blir håret mjukare vid vaxning och detta kan påverka negativt på det sättet att ett hårstrå kan få svårt att ta sig ut genom huden. Det blir helt enkelt för mjukt och börjar växa inne under huden istället. Detta är något som kan bli inflammerat och väldigt irriterat och man bör hålla området man vaxar under uppsikt.

Detta yttrar sig bland annat på det viset att man kan se en svart prick under huden eller att man får en liten utbuktning som liknar en finne. Om man klämmer denna så kan det komma ut lite gul vätska samt att hårstrået kommer ut. Det kan också bli större utbukningar som liknar röda bölder och är väldigt ömma. I det stadiet är det inflammerat.

För att undvika detta finns det olika krämer man kan använda sig av och de är faktiskt hjälpsamma.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Anonym
Anonym
2014-04-11 21:55
#16

mimåne: jag funderar på att vaxa mig nu i veckan och sen om jag är nöjd med resultatet igen i slutet av månaden, och under sommaren då. vilka krämer är det jag bör köpa?

mimåne
2014-04-11 22:13
#17

Jag har använt krämer från rfsu med god framgång. Det är främst deras Hair helper jag syftar på nu. Den är väldigt dryg och billig. Man behöver endast en liten klick stor som en tår för att täcka exempelvis venusberget.

http://www.apotea.se/rfsu-hair-helper-intim-after-care-50-ml?gclid=CMGu0Nud2b0CFUvncgodHWAAdA

Denna innehåller syror, något inte alla gillar men fungerar bra i det här syftet. Det fungerar så att det löser upp bland annat död hud och öppnar upp för hårsäckarna så att håret kan komma fram. Väldigt effektivt.

De har också en bra kräm mot röda prickar och irritation som även är gynnsamt vid rakning. Denna är svalkande. Nice and cool heter den. Huden kan bli en aningen torr när man både vaxar och rakar och då hjälper denna kräm till. Personligen tycker jag att man lika gärna kan använda en aloe vera kräm som är naturligare och svalkar minst lika bra. 

http://www.apotea.se/rfsu-nice-n-cool-intim-after-shave-50-ml

Man kan också variera mellan vaxning och rakning för att undvika inåtväxande hår. Vaxa två gånger, raka en, vaxa två osv osv..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

emeliiiiieee
2014-04-12 15:45
#18

Jag brukar själv vaxa mina ben och armhålor. Det gör så förbannat ont enligt mig och då har jag regelbundet vaxat mig i 3 år nu. Det är supersvårt att vaxa armhålorna med strips tycker jag då man måste hålla extremkoll på hårets riktning. Det är mycket lättare att göra det med vax som stelnar som man sedan drar av.

Benen är inte svårt alls men kom bara ihåg att dra fort! Drar man segt och tvekar kan man få blåmärken och det känns mer.

mimåne
2014-04-12 18:26
#19

Ja hur man drar är väldigt viktigt och armhålorna kan jag hålla med om att är svårast.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Skogshumblan
2014-04-12 19:35
#20

Ett alternativ som kostar pengar är ju att gå till salong och ta bort hårsäckaena med powerlight. Tar ett gäng besök och kostar men är det borta sen så är det permanent. Om det gör ont eller ej beror på smärttålighet och den är individuell. Jag vaxar benen och ögonbryn & överläpp. Känns gör det men jag tycker det är värt det. Som någon skrev,var noga med hårets riktning och dra snabbt så blir det bästa resultat. Gör det inte precis innan du ska iväg för det kan bli rött och se glammigt ut i huden en stund efter.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Anonym
Anonym
2014-04-12 19:40
#21

I vilken riktning ska man vaxa då? medhårs eller mothårs?

mimåne
2014-04-12 20:12
#22

mothårs men läs anvisningarna noga för det är mycket att ta hänsyn till för att det ska bli rätt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Udoon]
2014-04-13 18:36
#23

Tycker vax som man värmer och som sen stelnar funkar bättre än strips, får med mer hår. Hårborttagningskrämer som t.e.x Veet luktar päck, och det är inte alla som tål det heller, jag blir röd och svidig av dom.

[Thiah]
2014-04-14 07:38
#24

Jag har prövat vaxning men det gör jag aldrig om hemma! Kan tänka mig att gå till något proffs och vaxa benen samt bikinilinjen (funderar faktiskt på det denna sommar). Jag är helt enkelt inte tillräckligt skicklig för att vaxa mig själv. Själva smärtan blir ju värre om du inte vet hur du ska göra. 

Hårborttagningscreme har funkat sådär på mig. Bränt mig en gång (lämnade det någon minut för länge) och det är ett stort ajabaja. Gör inte det! Sen tycker jag att det blir stubb bums så det var mycket jobb för litet resultat. 

Rakning är det jag använder nuförtiden. Snodde sambons rakhyvel och den är super. Nån gilette historia som man kan byta blad på. Skär mig aldrig och det blilr lent och fint utan smärta. Billigt också när ett rakblad håller väldigt länge.

Skogshumblan
2014-04-14 08:38
#25

Blir lite annan vinkel men någon här som provat sugaring också? Hur är det jmf med vaxning?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

BeccaTilda
2014-04-16 19:18
#26

Jag rekommenderar att epilera benen! :) det gör ont utav bara helvete första gångerna, men sen, när man har gjorde det några gånger är det inte så farligt! :) visst att en epilator kostar lite, men det gör ju vax också i längden! :)

mimåne
2014-04-16 19:30
#27

Jag har också även en epilator. De är faktiskt ett bra alternativ till vaxning om man tänker långsiktigt. Har man problem med att det gör ont när man drar upp hårstråna på dessa sätt så är dock vaxning bättre. Då en epilator är att "dra ut på smärtan" i jämförelse. Är man osäker så kan man gott börja med ett paket vaxremsor. Känner man sig bekväm i det och vill fortsätta använda metoden så är en epilator en bra investering!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
BeccaTilda
2014-04-16 19:42
#28

Jag tycker vaxning gör ondare i jämförelse faktiskt! Tycker att det gör ont efteråt då, men när man epilerar känns det som att kroppen bedövar efter ett tag :)

Upp till toppen
Annons: