Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 4289 ggr
MsSofieG
2014-02-17 13:45

Menskopp?

Jag har funderat över att skaffa en menskopp men har absolut ingen som helst erfarenhet.

Vad tycker ni om menskoppar och är det någon här som har/har haft en och kan berätta om sin upplevelse?

Annons:
Lexiia
2014-02-17 13:47
#1

Sitter i samma tankar så denna tråd ska följas.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


ChristineL
2014-02-17 13:51
#2

Jag är jättenöjd med min! Har en mooncup och ja, nöjd :)

MsSofieG
2014-02-17 13:53
#3

#2 Skönt. Det är inga problem med läckage och så? Har hört det som enda nackdelen än så länge :)

abbis
2014-02-17 13:53
#4

Helt fantastisk uppfinning..Har haft min i flera år..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

hannapannah97
2014-02-17 13:53
#5

Jag vill också följa denna :)

ChristineL
2014-02-17 13:57
#6

#3 - Läckte kanske nån gång i början, men då satt den inte heller rätt, vilket jag också kände men trodde jag bara var ovan. När jag sedan satte den rätt så kändes det verkligen att nu är den rätt! Det blev lite aha-upplevelse :P Så man får räkna med lite meck första gångerna innan man får snitsen :)

Annons:
hannapannah97
2014-02-17 14:01
#7

Vart kan man köpa sådan? :)

ChristineL
2014-02-17 14:02
#8

länkat i #2 ;)

ElementOfLaughter
2014-02-17 14:11
#9

Har haft min menskopp (Lunette, den som går att köpa via apoteket Hjärtat) i lite mer än ett halvår nu. Är riktigt nöjd och får väl erkänna att den största fördelen för mig som har en halvtaskig ekonomi är att jag inte har behövt spendera pengar på tamponger eller bindor sen jag skaffade denna. En utgift mindre, woho!

När det gäller läckage så var det ett problem för mig i början, men när jag väl fick kläm på hur man sätter in den rätt så var det inte längre något problem! Så i mitt fall så var det nog att den helt enkelt satt lite fel. :)

hannapannah97
2014-02-17 14:11
#10

Ok! ;)

MsSofieG
2014-02-17 14:23
#11

Härligt att det är så många som gillar sin! :) tack för alla tips brudar. Uppskattas stenhårt :D

[rumelle]
2014-02-17 15:17
#12

Har man inget problem med att bli blodig om fingrarna så är menskopp verkligen toppen! Kan vara bra att anv trosskydd de dagar man blöder mer, eftersom det ofta blir lite utanför koppen när man sätter in den efter att ha tömt, och den suger ju inte upp det så som en tampong gör.

LinaN
2014-02-17 16:16
#13

När man använt menskoppen ett tag så lär man känna när det kommer börja läcka, det är en känsla av att det bubblar till när vacuumet släpper (det blir alltid lite vacuum när man sätter in koppen.)

Jag har använt kopp sen jag fick min mens, då hade jag en keeper i naturgummi. 

Och som alla andra sagt det är lite meckigt i början men efter 3-4 mensar så har man koll på hur den ska sitta, hur högt/lågt i slidan man trivs med och framförallt om man trivs med "antenn" eller utan.

Jag har 4 menskoppar hemma nu, en Femmecup och sen tre lunette, två i den större storleken och en i den mindre. Femmecuppen har jag klippt av hela antennen, även på ena lunetten, en lunette har jag halva kvar och ena har jag bara klippt av den yttersta spetsen. 

Jag rider med min kopp utan läkage, och har även simmat på badhus utan läckage. Jag skulle tipsa om att skaffa trosskydd som är återanvändningsbara, dvs tvättbara. finns på bland annat babyheaven som även har menskoppar och tygbindor. Det sparar också i plånboken!

Sen en annan vinst är inte bara den ekonomiska utan även sophanteringen. Mensskydd som trosskydd, bindor och tamponger blir väldigt mycket sopor varje månad för att inte tala om år… samt att risken för att någon annan ska behöva hantera ditt blod, koagel och sopor är minimal när det kommer till menskoppen. Du hanterar den lika mkt som du hanterar bindor och tamponger.

samt så slipper man den där förgiftningssjukdomen man kan få av tamponger…

omvårdnaden av menskoppen är enkel. jag är toppennöjd! Och glad varje gång någon bestämmer sig för att prova!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Fialialej
2014-02-17 16:32
#14

Jag har använt i flera år och är också supernöjd! Men man kanske får testa och ge det lite tid så man lär sig hur den ska sitta osv. :)

"På natten är alla katter svarta"

LinaN
2014-02-17 16:35
#15

Sen olika koppar har olika egenskaper. Tex min femmecup är mjukare/sladdrigare i silikonet än lunetterna, så den är super när man ska sova (är väldigt känslig så känner av dem när jag är stilla) och då stör den inte.

Ytterligare fördelar är att menskoppen inte suger åt sig fukt från slidväggarna som tamponger gör. Man slipper ha en kemiskt behandlad/blekt tuss i underlivet ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

TerriZue
2014-02-17 16:50
#16

Jag skaffade en menskopp för bara några veckor sen, så jag har bara haft den under en enda mens. Jag tycker att det var lite svårt att hitta rätt läge men det blev lättare och lättare. Det läckte lite första dagen men då hade jag inte lyckats sätta den rätt. Jag har tränat med den (tränar hårt och med mycket rörelser för hela kroppen) och det var inga problem alls. :) 

Jag är jättenöjd (och jättearg på mig själv för att jag inte skaffat mig en tidigare:P).

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Halcyon
2014-02-17 18:21
#17

Jag har också funderat på menskopp! Men jag är bara orolig för att den ska åka upp och jag inte får ut den..?

we're always chasing that paradise

Elena-Maria
2014-02-17 19:09
#18

Har använt min i snart 2 år och är jättenöjd. Har en MeLuna. Det tog mej ungefär tre dagar att lära mej hur den skulle sitta på mej för att det skulle funka. Såg att många undrade över läckage. Vet inte hur det är för andra men jag känner när min kopp kommer börja läcka. Alltså att vacuumet släpper.

Har skrivit lite mer om det och hur det funkat för mej (och de problem jag stötte på först) på min blogg här.

Fred och god växt!

JossiMelon
2014-02-17 21:00
#19

Jag är också helnöjd med min menskopp. :D

LinaN
2014-02-18 12:10
#20

#17 den kan inte försvinna. lika lite som en tampong kan försvinna. Underlivet är en sluten tub där inget kan försvinna in för att aldrig mer bli upptäckt ;)

Sen har jag aldrig märkt av att den flyttat sig märkbart när man haft den i, jag ahr som sagt över 15 års erfarenhet av menskopps-användande och under den tiden har jag aldrig haft problem att få ut en kopp även om jag klippt av antennerna. :)

Ibland kan det vara knixigt o få ut OM: Man precis bajjat (iom att slutmuskeln drar ihopa sig ordentligt när man är klar så man inte läcker ur tvåan.), man är stressad eller har styrketränat så att kroppen är spänd. Annars är det bara att ta några djupa andetag och försöka igen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Vyer
2014-02-18 12:16
#21

Jag har inte haft min menskopp så länge men jag är än så länge väldigt nöjd! Jag känner mig fräschare och friare, behöver inte oroa mig för att det mensen ska blöda igenom eller att mina slemhinnor ska torka ut på grund av tampong. 

Jag var lite nojig över att det skulle kännas kladdigt/äckligt/ofräscht, men det gör det inte. Tvärt om.


LinaN
2014-02-18 12:28
#22

#21 precis, det är bara blod :) Inget äckelpäck med det :D fräschare än en snuskig tampong som luktar illa ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Halcyon
2014-02-18 16:23
#23

#20 Hehe jojo, jag vet att den inte kan försvinna. Dock är jag ganska ny med tamponger etc, så om den skulle fara så högt upp att jag inte får ut den skulle det bli kalabalik..

we're always chasing that paradise

LinaN
2014-02-18 18:05
#24

#23 större chans att snöret på en tampong kryper upp och gömmer sig än att en menskopp gör det ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

_Fisken
2014-02-18 20:25
#25

Jag har fyra tonårsflickor. Jag gav dem tipset om denna uppfinning.
Kanske nån av den nappar.

Skogshumblan
2014-02-19 00:06
#26

Jag älskar min! Har en från menskopp.se och jag har sprungit halvmara och andra långa distanser med min samt tränat kampsort, där man bokstavligt flyger å far hej vilt. Inget läckage. Jag fick den skolsyster som jobbar på skolan jag är på att förstå fördelen med menskopp, erbjöd mig att komma och visa tjejerna på högstadiet. Jag är helt såld på den coh den,dag min dotter är i behov av mensskydd hoppas jag att hon vågar prova kopp!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Persifone
2014-02-19 00:37
#27

Jag älskar min menskopp! Något av det bästa jag köpt. Bättre för kroppen, miljön och plånboken!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
MsSofieG
2014-02-19 01:14
#28

Vad skönt att höra allihopa! :D Nu har jag tagit steget och beställt en menskopp. Nu är det ju nästan så jag längtar till nästa mens så jag får prova och lära mig den här nya grejen!

Skogshumblan
2014-02-19 05:43
#29

Haha så kände jag också när jag beställt min första kopp. Kul att mens kan vara efterlängtat ;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

mollyt
2014-02-23 22:28
#30

MENSKOPPEN RÄDDADE MITT LIV! 

Jag blir så himla ledsen att ingen berättade om denna fantastiska produkt när jag var yngre! :(

Jag pluggade på stockholms universitet och då var det någon som hade klottrat om menskoppen på toadörren där som jag läste - jag hade aldrig hört talats om menskopp tidigare. Sedan började jag höra mig för, visade sig att en av mina bästa vänner(!) hade menskopp och berättade lite. Sen så läste jag på och bestämde mig för att köpa och testa. Det var verkligen det bästa jag gjort!

Jag har aldrig trivts med bindor då det alltid läcker eller glider upp i rumpan osv. Men samtidigt har jag haft för sköra slemhinnor för att kunna haft tampong. För jag har alltid haft ont vid tampongbärande, det skaver, gör ont att sätta in, gör ont att sitta och gör ont att ta ur. Suck.

Men menskoppen mäker jag den inte alls! Den är lätt att sätta dit, lätt att ta ut, känns inte alls(!), går bra att idrotta med, läcker aldrig! <3 Finns inget dåligt att säga om den!

Jag använder FemmeCup då jag inte fött barn och har lite-normala blödningar. Fick hjälp på menskopp.se med att välja en bra storlek på koppen.

Rekommenderas verkligen så varmt som det bara går, till alla! <3

[Forest]
2015-10-03 09:31
#31

puttar upp denna tråd för själv funderat starkt kring skaffa menskopp/ar. kanske är det fler som är nyfikna kring menskopp hur den funkar och den biten.

Blanksteg
2015-10-03 15:29
#32

Skaffade min för kanske 1,5 år sedan. Har ännu inte lyckats få in den… haha. Förut gjorde det ganska så ont när jag försökte trycka in den, nu efter att jag haft samlag tycker jag inte det gör ont längre, men nästa gång jag försöker hoppas jag att det ska gå :P Är nästan sådär fobiskt rädd för smärta. Det gjorde riktigt ont när jag första gången skulle sätta in en tampong..

En fråga: kan man ha i menskoppen även den sista dagen då man bara blöder pyttelite? Jag avskyr bindor..

Kalli
2015-10-03 16:41
#33

#32: Det går utmärkt. Den går även att ha vid ex. rikliga flytningar eller om man vill sätta in en dag innan mens för att vara säker.

Blanksteg
2015-10-03 17:09
#34

#33: Ok, så bra! :) För vet ju att man inte ska ha i tampong när man inte blöder. Men det är väl för att den är uttorkande då :) Så himla bra, för jag brukar alltid ha bindor flera dagar innan mens (menscykeln varierar lite), vilket inte känns fräscht alls.

Annons:
KitoBonito
2015-10-05 14:52
#35

När vi ändå talar om menskopp.. Är det bara jag som har problem med läckage de första dagarna då mensen är som rikligast? Jag har testat alla håll och kanter men får det ändå inte att hålla tätt de första dagarna. Det är som om "väggarna" är så pass blöta att koppen inte sitter ordentligt utan glider runt, även fast att jag är noga med att sätta den rätt, kolla så att menskopp-väggarna är utfällda som de ska och dra i den lite för att se att det blir ett vakuum. Jag hittar ofta koppen på sidan när jag ska ta ut den. När mensen inte är lika riklig så sitter koppen hur bra som helst! Överlag tror jag att jag har ganska medel-riklig mens, då jag klarar mig med medium-tamponger om jag byter två gånger per dag, de dagar jag mot förmodan känner att jag måste använda tampong då jag inte litar på koppen de första dagarna. 

I övrigt ääääälskar jag koppen, tycker den är fantastiskt skön, känns inte när den sitter i och tusen gånger mer behaglig än att behöva ta hand om använda tamponger och bindor.

[Forest]
2015-10-05 20:33
#36

35 Bra info för jag har mycket riklig mens varannan gång. Hmm då skulle denna verkligen läcka första två dagarna för mig.🤔 Man kanske kan ha troskydd som reservskydd 😎

KitoBonito
2015-10-06 19:19
#37

#36 Det är ju inte säkert att det är likadant för dig! Alla ser ju olika ut "där nere". :P Mitt råd till dig är absoluuut att satsa, sen får du helt enkelt bara känna dig fram. För min del räcker det med att komplettera med ett trosskydd de första dagarna, även om jag helst av allt skulle vilja slippa. Det kan ju vara så att jag fortfarande inte lyckats sätta den rätt, även om jag använt min kopp i över två år nu. :) Kör, det är väl värt investerat!

Myrrami
2015-10-07 08:52
#38

bästa köpet jag gjort.

Jag har mycket bättre balans i underlivet nu när jag inte torkar ut eller stänger in allt en gång i månaden.

mollyt
2015-10-09 20:30
#39

#35 om du blöder rikligt de första dagarna kanske du ska ha en annan storlek? Jag har tre olika storlekar och jag byter mellan liten och större beroende på om jag är i början/slutet eller i mitten av mensen. Det fungerar perfekt för mig! Med den lilla koppen behövde jag annars tömma så ofta under de mer rikliga dagarna.

KitoBonito
2015-10-09 23:24
#40

#39 Intressant! Eftersom jag läst att en större kopp endast ska användas till kvinnor som fött barn så tänkte jag att det absolut inte var aktuellt, men det kanske jag bör testa då faktiskt. Om du säger att det funkar för dig. :) Vilket märke har du?

mollyt
2015-10-11 18:06
#41

#40 Jag har inte en "stor" kopp som rekommenderas för de som fött barn utan jag har köpt tre koppar i olika modeller, alltså många modeller finns i stora och små storlekar. 

Min första kopp jag köpte var en FemmeCup (knappt 15ml) vilket är perfekt för första och sista dagen - när jar fortfarande åt p-piller så hade jag ofta så lätta blödningar att jag inte ens kunde ha en mini-tampong utan att den gjorde ont.

Jag har också en LadyCup (21,2 ml) som är mittemellan, nästan samma mått som på FemmeCup med formen är rundare så den rymmer mer.

Min största kopp är Lunette (30 ml) och den använder jag bara de dagar jag har rikligare blödningar. (Om jag jämför med att ha en nattbinda typ.)

Annons:
KitoBonito
2015-10-12 16:48
#42

#41 Tack, jag ska skaffa mig en större! Jag har Mooncup's lilla storlek. Ska jag köra på deras stora eller ska jag köpa ett annat märke? Jag kan inte hitta ml-storlek på dem . Märke kanske kvittar helt, men har hört att det är lite skillnader på dem i material och form.

Jamie+Engla
2015-10-13 18:14
#43

Köpte en på Menskoppen.se och tycker de är bekvämt, men har inte kunnat använda den hela tiden då jag upplever den väldigt hård. Är de någon ni kan rekommendera som är mjuk och med antenn? Problemet med min är att jag knappt får ut den, paniken när man försökt i över 15 min är väldigt "nej tack"..

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Upp till toppen
Annons: