Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 6259 ggr
Bondkaka
10/23/13, 9:27 PM

Laser/bränna bort cellförändringar?

Någon som bränt/laser behandlat cellförändringar?

Hur går det till? Får man välja att bli nersövd och så?

Annons:
bohan85
10/23/13, 9:32 PM
#1

brukar vara ett ingrepp som görs över dagen, man sövs ner men det kanske kan variera mellan olika sjukhus. Har ej gjort det själv men haft hand om patienter som genomgått det.

Rutan_
10/23/13, 9:52 PM
#2

Nu använde de inte laser eller brände bort cellförändringarna jag hade, de skar bort dem med tråd, men jag blev lokalbedövad och gick hem sen. Från att jag gick in på kliniken till att jag gick ut tog det trettio minuter, själva ingreppet tog ungefär femton minuter.

Varför söver man ibland?

Bondkaka
10/23/13, 11:15 PM
#3

Jag klarade precis av dagens ingrepp med kolposkopi och biopsi psykiskt sätt, så jag tänker vilja bli nersövd för att klara det psykiskt sätt.

Honestyisdead
10/24/13, 12:28 AM
#4

De jag känner som gjort det har fått bedövning. Vet inte om man kan bli sövd för det ingreppet. Men om jag inte missminner mig fick en av dom lugnande innan, och enligt henne var det inte farligt efter det. Fråga innan.

Ove-D
4/20/14, 8:57 AM
#5

Någon som kan berätta om det blöder mycket efteråt.
Är man mer känslig för att få infektioner efteråt?
Kan man ha sex efteråt?
Har man lättare att få tillbaka cellförändringarna?
Går det att motverka? (tex via kost?)
Hur gör jag för att inte få humant papillomvirus? Går det att motverka? Eller kommer jag alltid bära på det?
Smittar jag?

Honestyisdead
4/20/14, 9:11 AM
#6

5 Få blöder mycket. Men det händer. 

Det är ju ett litet sår så Infektionsrisken är högre och sex bör man nog undvika en vecka eller två.

Lättare vet jag inte, kanske eftersom man får gå oftare på kontroll.

Tror du får bäst svar om du googlar.

Annons:
Ove-D
4/20/14, 9:14 AM
#7

Jag googlad och den enda av mina frågor jag fick svar på var nog den om "återfall"… om allt är borta ska det inte vara större risk för återfall… Men jag hittar inte info om HPV och sånt… Någon annan som vet nåt? Någon som gått igenom det som vet nåt?

[Rumpstek]
4/20/14, 1:17 PM
#8

#2 Hur lyckades de skära bort med tråd?

[elmaek]
4/20/14, 3:42 PM
#9

Jag genomgick en sådan operation för två månader sedan.
Jag vart nedsövd, dom tog bort (vet inte hur dock) det som behövdes och skrapade mig för att ta lite mer prover.
Jag blödde i 8 veckor till och från samt fick ilande smärta där nere. Ibland kom det floder (men jag har blödarsjuka också) så jag vart sängliggandes en hel helg, vissa dagar var det bara bruna flytningar sedan kom det blod igen.. sedan var det uppehåll i 1 vecka sedan kom det blod igen.
Sex, bad och att föra upp nåt i fiffi ska undvikas i ca 6-8 veckor + ska det gå en vecka efter man slutat blöda.

Ove-D
4/20/14, 7:49 PM
#10

Tack för din utförliga beskrivning #9! Då vet jag vad jag kan förvänta mig. Jag har visserligen inte blödarsjuka men efter senaste provningen blödde jag ca 3 veckor. Bra att veta också att det är bra att avstå från sex under två månader.

[elmaek]
4/20/14, 7:57 PM
#11

#10 Hellre det säkra före det osäkra.. vänta 6-8 veckor sen ska du vara blödfri i en vecka innan det är OK med både bad och tampong och sex! Man kan aldrig vara för säker :) Så den dag man inte längre blöder ska man alltså vänta en vecka för säkerhets skull! Men läkningen tar 6-8 veckor efter operationsdagen + en extra vecka.. ja, du förstår nog 😛Haha… upprepning men vill förklara mig så gott jag kan. Sen får du säkert papper innan du åker hem, det fick jag. Och där står allt man ska tänka på osv 🙂

Lycka till! ❤️ Det är tufft med cellförändringar, det är en lång process och det tar på en. Om du vill prata av dig så finns jag här!

Bondkaka
4/21/14, 12:56 AM
#12

När jag skulle ta den mikroskopiska undersökningen så gjorde det RIKTIGT ont, trots att de hade sprayat på bedövning.. men jadu, det brände som elden själv…

Nu är det snart dax för min återkoll av cellprovet, hoppas det inte visar några förändringar denna gång. 

Den mikroskopiska var inga fel på alls.

[elmaek]
4/21/14, 9:02 AM
#13

#12 Jag håller tummarna för dig! ❤️

Annons:
annia1
4/21/14, 10:20 PM
#14

Ove-D de flesta blöder inte så mycket om ens nåt efter ingreppet. Om det görs under lokalbedövning så ingår blodstillande medel i det. 

Sen visst har du en högre infektionsrisk eftersom du har sår. Sex ska man undvika under de första 2 veckorna. Likaså bad och användande av tampong. Men då alla är olika och de tar ju bort olika mycket så det kan ju skilja. Så vad som gäller för dig så fråga.

När det gäller HPV så är det ju troligen HPV som gett dig cellförändringar, hur länge det finns kvar i kroppen vet jag inte. För att undvika att få HPV så är det att använda kondom i så fall. Det är inte 100% säkert, men HPV smittar vid sex i första hand samlag så kondom är det som kan hindra. Hur länge man smittar efter man fått HPV vet jag inte, lika där fråga. 

Nu ska jag inte säga säkert, men att du blödde tre veckor efter senaste provtagningen. Om du fick lokalbedövning då så ingick nog inte blodstillande för det provet ses inte på riktigt samma sätt som när du genomgår ingrepp med laser.

.

[elmaek]
4/22/14, 5:56 AM
#15

Man ska vänta 6-8 veckor + en vecka blödfri ENLIGT mitt sjukhus. 2 veckor är på tok för lite!

Honestyisdead
4/22/14, 9:12 AM
#16

15 3-4 veckor rekommenderas och att man är blödningsfri.

Ove-D
4/22/14, 9:30 AM
#17

Nu har jag fått tid: tisdag 27/5 för att ta bort en bit på livmoderstappen. Jag har en stark cellförändring. Jag får lokalbedövning och får gå hem efteråt.

annia1
4/22/14, 3:19 PM
#18

Det är tydligt att dom ger olika råd på hur lång tid man ska vänta. Jo att man ska vara blödningsfri det säger sig självt. Men man ska även komma ihåg sin egen mens för beroende på vart man är i menscykeln så kan den dyka upp i samma veva. 

***

Ove-D du borde få en del information av dom, men skriv ner dina frågor på en lapp och ta med dig så du får svar på just det du vill veta.

.

[elmaek]
4/22/14, 3:43 PM
#19

#16 Enligt min läkare var det 6-8 veckor för min del.

Honestyisdead
4/22/14, 5:01 PM
#20

19 Efter en koll på nätet hittar jag inga så långa rekommendationer.  Mest några veckor eller endast avhållsamhet så länge blödning pågår. 

Men man ska självklart följa de råd man själv fått.

Annons:
[elmaek]
4/22/14, 5:08 PM
#21

#20 Exakt 😛 Jag vill bara poängtera att JAG fått de rekommendationerna, 6-8 veckor + en extra vecka som SKA vara blödfri totalt. Själv tycker jag 2 veckor är väldigt lite, men det är också mest efter mina egna erfarenheter.. jag hade ont och blödde som en brusten damm då. Men om det räcker med 2 veckor för andra är det ju himmelskt! Alla får vi olika rekommendationer 🙂

#17 Åh, det kommer gå så bra så! 🌺

annia1
4/22/14, 7:20 PM
#22

Jag ser inte två veckor som lite. Ett vanligt sår läker av sig självt på ungefär en vecka. Och om man blir sydd på kroppen så brukar man ta bort stygnen efter en vecka och det anses som läkt. Men man ska vara lite försiktig en tid efter.

När det gäller livmodern kan jag tänka mig att man tar till något extra då livmodern ligger inne i kroppen så man inte ska ha nåt annat i slidan som kan irritera.

.

Upp till toppen
Annons: