Annons:
Etikettvåld-mot-kvinnor
Läst 6027 ggr
JustMySelf
1/14/13, 12:04 AM

Våldtäkt

Fick nyss reda på att en 22-årig kvinna blivit utsatt för en gruppvåldtäkt inatt, inte särskilt långt från där jag bor. Utomhus och av inte mindre än 5(!) killar.

Egentligen är det ju inte större chans att jag blir våldtagen bara för att någon annan blivit det, men jag har blivit jätterädd… Jag är 18 år och tjej, bor i ett vanligt lägenhetsområde. Jag gick ensam hem exakt ett dygn tidigare, inte alls långt därifrån, det kunde lika gärna ha varit jag.

Jag kommer inte våga vara ute sent själv på bra länge, och det är så hemskt att det ska vara så. Jag har tur som bor med föräldrar som mer än gärna kommer och hämtar/möter mig när jag ska hem och det är lätt att säga att man ska undvika att gå ensam utomhus sent, men jag tänker på dem som inte har det. Som bor ensamma, kanske jobbar kväll/natt, dom måste ju också komma hem!

Jag vet inte riktigt varför jag skriver det här, kanske mest behövde skriva av mig. När jag var påväg hem i förrgår sa jag inte ens till mina föräldrar att jag var på väg hem (hade sagt att jag skulle sova hos pojkvännen men ångrade mig), och det känns så hemsk att veta att det lika gärna kunde ha varit jag som blev våldtagen. Ensam tjej, uppklädd, höga klackar, druckit lite vin, urladdad mobil, jag vill knappt tänka på vad som kunde ha hänt.

Tror det blir till att köpa någon form av försvarsspray och faktiskt låta mina föräldrar möta mig vid tunnelbanan om jag åker hem sent. Vad kan man mer göra, om man t ex. inte har möjlighet att få sällskap?

Annons:
Tessen
1/14/13, 1:34 AM
#1

Jag har ett överfallslarm, liknande(lite bättre) som jag fått låna ifrån polisen då jag känt mig hotad. Det finns att köpa på Clas Ohlson för 99kr. Ett trycklufts-larm som ser ut som en spritpenna ungefär. Det räcker till 20 - 25 st ca 2sekunderslarm och tjuter i 130 decibel vilket man kan spräcka trumhinnorna på någon med och det hörs mellan 1 till 3 kilometer bort. Det fungerar lika bra i kyla som i värme eftersom det är tryckluft, dom flesta larm blir annars sämre nu på vintern och fungerar bara bra om man gått med dom i handen och värmt upp dom till iaf runt 20 grader, så jag känner mig absolut säkrare med detta.
Jag bor i en mycket mindre stad än i Stockholmsområdet men är ofta uppe där och hälsar på vänner. Både där och hemma går jag konstant med det fast i handen så fort det blivit mörkt.
Det är lite pengar för att iaf känna lite trygghet. Jag har även tänkt köpa denna försvarssprayen som dom har, den svider och irriterar i ögonen och lämnar en röd färg som är svår att få bort. Här har du länk till larmet också.

Som jag skrev innan, inte mycket pengar för att kunna känna lite säkerhet iaf. 250kr för dom båda ihop vilket jag tycker är värt det. Sen så känner jag mig ju även hotad av en person som jag skaffat besöksförbud för under några år nu men åklagaren vill inte förnya det nu när det går ut om bara en vecka eller två. Polisen vill även ha tillbaks larmet jag fått låna då "andra behöver det bättre". Jo men tack, min säkerhet var ju högt prioriterad.
Som tur är så finns ju både larmet och sprayen så pass lättillgängligt! Hoppas att något av dom, eller båda, kan ge dig lite känsla av trygghet tillbaks snart!

Har haft andra, inte riktigt lika bra larm innan i ca 10 år nu. Det har inte funnits något på över 110decibel och inget som klarat av kylan eller fukt som jag hittat innan. Så jag är iaf tacksam och kan må lite bättre av att alltid ha det med mig!

/T

fidojunior
1/14/13, 8:15 AM
#2

När jag känner mig osäker brukar jag ha telefonen nära och på knappsatsen så att om det skulle hända något är det bara att låsa upp telefonen och ringa. Jag dricker inte och skulle rekommendera att man inte går själv om man är berusad, man kan råka ut för annat också om man är ensam och full. Var vaken och försök gå där det är lite mer folk, även om det kanske tar några minuter extra. Be någon möta upp dig eller smsa/ring och säg att du är påväg hem och kanske vart du befinner dig, om något skulle hända vet man vart du är eller senast var. Om någon/några skulle hoppa på dig så tillkalla uppmärksamhet på något vis t.ex. med skrik. Försök sparka mellan benen. ;)

Känner du dig otrygg eller liknande kan du ringa Nattknappen, här finns mer info http://www.polisen.se/Om-polisen/lan/St/op/Polisen-i-Stockholms-lan/Brottsforebyggande/Volontarer/Nattknappen-Stockholm/, fast gäller bara under fredag-lördag.

Lita på din egen känsla också, känner du dig förföljd så öka takten. Jag går alltid fort när jag går själv, oavsett om det är dag eller kväll.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[waterlilly]
2/12/13, 9:10 PM
#3

Hmm det ska finnas en app som hete bsafe.Vet inte om den är bra,jag ska kolla trailern sen.Jag håller med dig jag är själv rädd för att bli våldtagen och i staden där jag bor har det skett flera Våldtäkter.Jag fattar inte hur vissa av mina vänner kan gå ut själva vid tolv på kvällen enbart för att ta en promenad. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bipper.app.bsafe&hl=sv

Mona22
2/13/13, 3:20 PM
#4

Jag brukar ringa någon och säger hela tiden att vi ses om någon minut, inte långt kvar osv. 

Har jag ingen att ringa så stänger jag av ljudet och låtsas prata med någon.

Dierpmis
2/13/13, 4:48 PM
#5

Vill man prata med någon kan man ringa en jourhavande människa, det är inte utbildade kuratorer eller liknande men dom finns där så man kan prata med dom. Kan vara bra om man går hem själv och är lite rädd/orolig.  http://www.jourhavande-medmanniska.com/

Bor man i Stockholms län kan man ringa Nattknappen, dom har ett nära samarbete med Stockholmspolisen och kan snabbt kalla på hjälp om det skulle behövas. http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Stadsdelssajter/Sodermalm/Soderandan---Det-lokala-brottsforebyggande-radet/Artiklar/Nattknappen/

http://erjfoto.se/

olympiathurfjell
2/15/13, 3:34 PM
#6

Om det får dig att känna dig tryggare så kan du absolut skaffa en pepparspray eller tårgas. Om jag inte minns helt fel så räknas dock dessa som vapen och är olagliga.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Annons:
Ratlings
2/15/13, 3:37 PM
#7

#6 Det är olagligt. Men på tex. HM finns små (rosa tror jag dom är?) hårspraysburkar som många av mina vänner har i sin handväska. Perfekt om man blir överfallen.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Tessen
2/15/13, 7:08 PM
#8

#7 Som jag länkade till i #1 så finns det även laglig försvarsspray att köpa t ex på clas ohlsson. Den irriterar ögonen något hemskt och lämnar ett rött pigment som är svårt att tvätta bort för att polisen lätt ska kunna identifiera personen som begick överfallet.
Jag har både den sprayen samt det överfallslarmet som jag också länkade till i #1 som hörs 1 - 3 km bort beroende på terräng då det tjuter i 130 decibel.

/T

Ratlings
2/15/13, 7:13 PM
#9

#8 Om jag ska vara ärlig så har jag inte ens läst tråden eller svaren, bara det sista därav mitt svar 😛

// Lise
When nothing goes right, go left!

Tessen
2/15/13, 8:20 PM
#10

#9 Okej :) Men nu vet du att det finns försvarsspray att köpa som är laglig om du eller någon vän eller bekant känner sig osäker ute själv om kvällarna.

/T

Ratlings
2/15/13, 10:31 PM
#11

#10 Absolut! Jag går jämt med hund eller vän/sambo så jag känner oftast säker 🙂

// Lise
When nothing goes right, go left!

Mantissa
2/17/13, 10:30 AM
#12

Men de här överfallslarmen på 130 dB, spräcker inte de ens egna trummhinnor också!?

Tessen
2/18/13, 7:27 AM
#13

#12 Om man håller det nära och råkat väna öppningen emot sig så kan man nog skapa sig ganska rejält. Bäst är ju om man kan få det mot ansiktet på överfallen annars om man håller armen rakt ut bort från sig själv för att påkalla uppmärksamhet. Håller man det bara runt en halvmeter eller kanske lite mer och har vänt öppningen bort ifrån ansiktet så gjorde det ingen fara på mig iaf, tinnitus hade jag tillfälligt innan och det blev inte värre. Det är tänkt att 1 larm ska vara i 2 sekunder, sen får man larma igen om det inte hjälper såklart. Men det hinner inte spräcka trumhinnorna på den korta stunden om man följer bruksanvisning. Sen så anser jag, som är under hot varje gång jag lämnar lägenheten förr tillfället, att det finns flera situationer där jag riskerar hörseln än blir utsatt för diverse andra saker. Men det kanske bara är jag som tänker så då jag redan blivit utsatt för så mycket och inte skulle klara mycket mer så att riskera hörseln för att slippa övergrepp är något jag skulle göra 100ggr om.

/T

Annons:
[Ellabella347]
7/31/14, 7:22 AM
#14

Jag tror dom finns kvar men på teknikmagasinet kan man köpa ett halsband och när man drar i nått så skriker den, så typ om man inte vill/kan skrika själv tex om man är hes, tappat rösten. Men jag har bara hört om den inte sett den. Alltså eftersom den skriker då kan man så tror jag det är mindre chans få tinnitus. Och den kan ju också få våldtäktsmannen att komma av sig.

Upp till toppen
Annons: