Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 154141 ggr
Yeahsussu
1/1/13, 12:03 AM

Värk i höger äggstock

Hej på er!

I säkert en månad nu har jag haft en molande värk vid höger äggstock. Det går lite i intervaller, emellanåt känner jag inte av det men på kvällarna/eftermiddagarna kan jag börja känna en svag molande värk vid höger äggstock. Vad kan det vara? Jag hade det åtminstone två veckor innan jag fick mens, och under mensen kände jag inte av värken så mycket, men efteråt har det kommit tillbaka igen. Blir tokig! Kan det vara något farligt?

Annons:
Roxie
1/2/13, 11:48 AM
#1

Kroppen brukar automatiskt köra varannan äggstock för ägglossning varje månad. Men ibland kan det vara höger äggstock några månader i rad och ibland vänster. Jag känner av det jättetydligt, och det brukar vara ca 4-5 dagar mellan varje mens.

Du har inte bytt preventivmedel? Jag åt p-piller i ca 10 år innan men har nu kopparspiral och i och med kopparspiralen fått känningar av detta, aldrig innan.

Tycker det är ganska häftigt att man känner det så tydligt, även om det såklart inte är roligt att ha ont :P

// Sofia

Yeahsussu
1/2/13, 3:53 PM
#2

Tack för svaret!

"Värken" har pågått i över en månad nu, varje dag, så det känns inte som vanlig ägglossningsvärk som bara brukar pågå i några dagar.

Dock märker jag inte av det hela tiden, utan mest på kvällarna, nångång på dagarna kan jag märka när det "hugger" till, men det pågår inte länge. Vad kan det månne bero på?

Jag äter inget preventivmedel så det kan inte bero på det heller. Och inte är jag gravid heller, har testat flera gånger.

Roxie
1/2/13, 6:08 PM
#3

Asch då! Kanske bör kontakta barnmorskemottagningen och kolla upp det?
Inte kul att gå och oroa sig :(

// Sofia

pyromanen
1/2/13, 6:27 PM
#4

Är du 100% säker på att det är äggstocken?  T.ex. blindtarmen finns i närjheten om det är just högersidan, så om det fortsätter eller blir värre tycker jag du ska kolla med vårdcentralen.

Roxie
1/2/13, 6:44 PM
#5

Nja blindtarmen brister oftast inom 3 dagar om man har blindtarmsinflammation, så det är ganska osannolikt att det är fallet. Samt att smärtan är enormt intensiv, och inte molande.

// Sofia

pyromanen
1/2/13, 7:32 PM
#6

#5 Stämmer inte. Min dotter hade molvärk i omgårnar under 3 månaders tid innan hennes inflammerade blindtarm äntligen togs.

Annons:
Yeahsussu
1/2/13, 8:14 PM
#7

#4, jag är inte säker på att det är äggstocken, var något jag antog bara. Värken känns ganska långt ner, på högra sidan, snett nedanför naveln. Blindtarmen ligger ju också rätt nära så rätt svårt att veta varifrån exakt värken kommer. Det är iallafall en svag molande värk, och när jag sover ligger jag helst på högra sidan, ligger jag på vänstra sidan för länge så börjar det göra ont.

Finns det någon undersökning man kan göra för att se om det är blindtarmen som krånglar? Brukar man inte få feber och må allmänt dåligt om man har problem med blindtarmen också? Själv mår jag annars helt bra, bara magen som krånglar :)

pyromanen
1/2/13, 8:27 PM
#8

Är ju ingen läkare så jag kan bara berätta hur det var för min dotter.  Hon var 15 då och hade molvärk långt nere i högersidan i buken några veckor och sen nån dag blev det värre och då åkte vi in till sjukhuset. Hon var kvar för observation två dygn och de tog prover (sänka) och kollade tempen regelbundet. Sänkan var bara lite förhöjd, och de berättade att det är ganska vanligt att blindtarmsinflammation går över av sig självt igen och att de bara operarar om det inte lugner sig av sig självt. Framförallt gäller detta unga tjejer eftersom operation alltid innebär lite förhöjd risk för sammanväxningar och senare svårigheter att bli gravid.

Efterhand var det lite bättre och hon fick åka hem med instruktion att om det blev värre eller hon fick feber så skulle vi åka in akut på direkten.  Det småmolade från o till under längre tid tills nån dag det började göra rejält mycket mer ont. Då åkte vi in akut. Det var samma sak igen att de kollade sänkan och tempen och avvaktade, fast då fick hon bara mer o mer ont och efterhand svinont och även feber och spykänslor, då opererades hon.  Den var inte sprucken men enligt kirurgen "kletig" både på ut och insidan, alltså rejält inflammerat och det var hög tid när de tog den.

Från första molvärk tills bilndtarmen var opererat gick ca 3 månader.

Roxie
1/2/13, 10:17 PM
#9

Oj! Det var helt tvärt emot det jag läst om (läser till sjuksköterska). Men det finns ju undantag på allt, och jag har väl läst om det som är vanligast.

// Sofia

Yeahsussu
1/4/13, 5:17 PM
#10

Håller på att bli tokig av denna värk på höger sida.. Så störande när man känner av det hela tiden, fastän det inte direkt gör jätteont utan bara värker och hugger till lite ibland.

Jag ska till gynekologen (av andra orsaker, ska ta cellprov) nästa vecka, och jag ska fråga av henne då på samma gång vad värken kan bero på.

Yeahsussu
1/4/13, 6:11 PM
#11

Nu har jag googlat på äggledarinflammation, och blev nu jätteorolig om det kan vara det?? Såg att man kan bli steril av det om man inte får antibiotika i tid..!!!

Dock har jag inte direkt haft några konstiga flytningar, som skulle vara en av symptomen. Eller feber. Dock använde jag tampong under de sista dagarna jag hade mens (ingen riklig mens då mera..) vilket säkert gjorde att slemhinnorna blev torra, för strax efteråt fick jag gryniga flytningar som pågick i några få dagar, och det kliade som bara den. Det har dock gått över nu.

Åh, hur ska jag orka vänta till torsdag nästa vecka när jag har gyn. tid..

pyromanen
1/4/13, 6:30 PM
#12

#11 Du kan ju irnga o kolla med sjukvårdsupplysningen…

Ladydragon
1/5/13, 3:45 AM
#13

10# det är inte säkert att Gynekologen har tid att ta upp dina andra bekymmer då

det bästa vore nog att du försöker få en akuttid så fort så möjligt och får utrett vad det är

det kan oxå vara cystor som är godartade och som försvinner av sig själv dock så kan dom göra rejält ont

Annons:
Yeahsussu
1/11/13, 3:38 PM
#14

En liten uppdatering…

Jag var hos läkaren igår (pga andra orsaker) och tog upp mitt magbekymmer. Hon trodde inte att det var något farligt och att jag ska avvakta och se om det försvinner vid nästa mens. Hon trodde att det kan vara någon cysta (ofarlig) som inte har dragit ihop sig sedan förra mensen, men som isåfall borde göra det vid denna mens. Om det inte försvinner ska jag kontakta dem på nytt. Hon trodde också att det eventuellt kan vara nån sträckning.

Vi gjorde en gynekologundersökning och hon klämde och kände på magen men fann inget speciellt och det gjorde inte ont när hon tryckte på magen.

Jag är dock lite orolig vad det kan vara? Fick liksom inget specifikt svar. Eftersom jag inte har konstant ont så såg läkaren det inte som något allvarligt. Nu har jag börjat känna ett tryck/smärta när jag kör bil också när jag måste lyfta högra benet (typ när man bromsar och så), känns lite obehagligt..

Även om jag går snabbt och tar långa steg så känner jag att det gör ont…

Nån som haft något liknande??

Anonym
Anonym
1/11/13, 4:00 PM
#15

När min pojkvän hade blindtarmsinflammation så tryckte dom över där det gjorde ont och släppte fort vilket gjorde jätteont (men inte lika farligt ont när han bara klämde vanligt). Det var tydligen en typisk kontroll för just blindtarmen.

Att blindtarmen spricker efter 3 dagar är jättegammal information! Så är det absolut inte alls fick jag veta av läkarna på sjukhuset. Sambon låg i över en vecka med sin inflammerade blindtarm. Sedan fick han antibiotika och inflammationen gick ner på några dagar.

Yeahsussu
1/11/13, 4:07 PM
#16

#15, tack för svaret!

Jag har ju haft detta nu i över en månad så om det är något som "går över av sig självt" tycker jag det borde ha gjort det redan??

Smärtan blir definitivt inte mindre, snarare tvärtom. Känner inte något speciellt när jag sitter, men nu de senaste dagarna har jag börjat känna av det mer och mer om jag tar långa steg när jag går och även när jag kör bil, vilket jag inte har känt tidigare. Men jag känner nästan konstant en svag molande värk, nån gång har jag t.om. känt av det på vänstra sidan.

Jag börjar tro mer och mer på blindtarmen, men jag har blivit "inlärd" att får man blindtarmsinflammation så sker det på några dagar, men detta har ju pågått i över en månad nu…

Anonym
Anonym
1/11/13, 4:11 PM
#17

#16 Nej det är inte säkert att det går över av sig själv, men det kan göra det. I vissa fall så behöver man antibiotika och i väldigt allvarliga fall så räcker inte det och då slutar det med operation. Men det kan absolut pågå under lång tid, det är bara allvarliga fall (då blindtarmen tex brister) som det går fort och även då tar det ofta 1-3 dagar. Om den inte brister utan bara är inflammerad så kan man gå med det länge, det är ju som vilken inflammation som helst.

Är det någon som tagit sänkan på dig? Vet man om du har infektion i kroppen eller inte? Det är ju väldigt lätt att kolla.

Yeahsussu
1/11/13, 4:16 PM
#18

#17, nej någon har inte tagit sänkan på mig. Jag kan ju fast åka till arbetsplatshälsovården så kan dom testa det där, det borde ju gå snabbt. Tänkte inte på det faktiskt! Tack för tipset!

Elenril
1/11/13, 10:20 PM
#19

Jag har nästan precis samma som dig! Men det är vänster sida jag har "ont" i.

Började i början av oktober med att jag fick en öm punkt ungefär där jag gissar att min vänstra äggstock borde sitta. Gick till vårdcentralen några dagar efter det börjat men läkaren tyckte inte att det lät typiskt som äggstocken och med tanke på att jag inte haft några problem med magen så trodde han mest på en förstorad lymfkörtel eftersom jag precis varit ordentligt förkyld. Hade en lätt förhöjd sänka med som också kan ha berott på förkylningen.

För säkerhets skull fick jag en remiss till gyn iaf men tyvärr var det lång väntan så fick inte tid förrän 10:e dec som sen blev inställd pga ombyggnationer av sjukhuset Skrikandes men skall tillslut dit på fredag nästa vecka!

Ömheten gick över efter några dagar men kom tillbaka två gånger till typ fyra och två veckor senare och efter det har jag haft det precis som du beskriver, en molande känsla då och då som ofta går bak i ryggen som mensvärk och ibland över lite på andra sidan.

Jag hoppas verkligen att de hittar en förklaring till det på undersökningen nästa vecka och att det kanske kan hjälpa dig med! Glad

Yeahsussu
1/12/13, 10:23 AM
#20

#19, skönt att nån annan också är i samma sits, fastän det inte är roligt att ha ont :) Jag ska ringa vårdcentralen på måndag och begära nån ordentligare undersökning, åtminstone ta sänkan så de kan se ifall jag har någon inflammation. Jag oroar mig en del att det kan vara äggledarinflammation eller blindtarmen, men jag vet inte…. är trött på att ha ont!

Meddela gärna hur det går för dig sen! :)

Annons:
BlackSpiritWolf
1/17/13, 8:40 PM
#21

Har haft samma molande värk som TS, men i omgångar under jag vet inte hur länga. Det har gått över dom flesta gångerna, men nu den senaste gången har det gjort förjävligt ont. Inte okey alls. Kunde inte röra mej utan att det gjorde ont. Sitter jag ner och ska resa mej upp så gör det skitont, samma sak om jag ligger ner och även när jag sätter mej ner eller lägger mej ner. Är så trött på det, och grinig för jag kan inte sova ordentligt Rynkar på näsan

Yeahsussu
1/17/13, 9:02 PM
#22

#21, för mig gick värken över i måndags, helt plötsligt. Hade haft det i säkert 1,5 månad. Om det kommer tillbaka kommer jag definitivt att kolla upp det noggrannare, nu ringde jag aldrig till doktorn eftersom det gick över. De sista två dagarna som jag hade värken gjorde det rejält ont, kunde knappt gå normalt. Det råkade vara under helgen så jag tänkte att jag ska ringa till läkaren på måndagen. Men på måndagen hade jag ingen värk alls så tyckte inte jag ville "störa" läkarna med magproblem som jag nu inte hade mera….

Nångång den senaste veckan har jag märkt att det värkt till lite, men inget att haka upp sig på. Hoppas det håller sig borta i fortsättningen! :)

Elenril
1/23/13, 3:43 PM
#23

Skönt att det gått över!

De kunde inte se något ovanligt med mina med mina äggstockar på ultraljudet och läkaren sa till och med att de var ett skolboks exempel på hur det ska se ut :)

Enligt henne kan ömheten varit en biverkning av p-pillrerna som jag åt då men jag vet inte…
Fick också reda på att om smärtan uppstår efter ägglossningen kan det tydligen bero på att äggblåsan spruckit för nära ett blodkärl som sen läcker ut blod i bukhålan och irriterar tarmarna. Oftast är det väldigt lite dock och känns bara om man är känslig men vill det sig illa kan det bli så mycket att de måste tömma ut det.
Så länge det inte blir värre låter jag det nog vara, jag har ju ändå inte direkt ont längre men det är frustrerande att känna att det är nånting där som inte är som det varit förr.

Kommer det tillbaka för er skulle jag definitivt kolla upp det i alla fall. På vänster sida kan de ju som sagt vara blindtarmen också vilket inte alls är bra.

Yeahsussu
1/23/13, 4:15 PM
#24

#23, vad bra att de inte hittade några konstigheter! :)

Jag märker inte av det mera, förutom en dag förra veckan när jag var ute på promenad. Då började det göra skitont på högra sidan, typ nere vid äggstocken, och det blev svårt att gå. Sen när jag kom hem och vilade gick det över, så vette tusan vad det berodde på. Men dendär konstanta värken har jag inte mera, kan ju vara som du säger, att äggblåsan spruckit för nära något blodkärl. Jag har dessutom känslig mage så jag märker direkt om det är nåt konstigt på gång :)

Lia
1/27/13, 12:26 PM
#25

Jag hade också väldigt ont på höger sida väldigt länge. Det visade sig vara en enorm cysta på äggstocken. Den har jag haft ett år, och precis innan operation så sprack den, tack och lov! Om det är en cysta du har så är det oftast en ofarlig.

Staar87
2/13/14, 1:57 PM
#26

skönt att hitta hit, att det är flera som känt av det här. jag har känt av min vänstersida sen mitten av dec (var orolig för inflammation åkte in på akuten men var inget speciellt, jag antog att det var ägglossning bara). Men sen dess har det varit smygande värk varje vecka. Spänner, känns konstigt, molande som ni förklarar. Jag undrar hur det har gått för er andra nu? Kom vården fram till något speciellt eller var det som det skulle? Kram på er

clockZ
6/25/15, 8:44 AM
#27
Annons:
clockZ
6/25/15, 8:44 AM
#28
Upp till toppen
Annons: