Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 73727 ggr
Ijp
11/7/12, 11:29 PM

Ägglossningssmärtor!

Hej! Det är så att jag känner av min ägglossning väldigt tydligt, eller iaf på ett ungefär när jag har det. Det är lite svårt att säga då jag oftast har ont i flera dagar! Det brukar börja med lite värk i nedre delen av magen sen får jag ömma bröst någon dag efter och en del finnar i ansiktet, Hur upplever ni er ägglossning och när tror ni att ägget har släppt, före eller efter man börjar få ont?

Annons:
NinniH
11/8/12, 1:28 PM
#1

Jag får som molvärk över äggstockarna och ibland lite ömma/svullna bröst. Så fort min värk försvunnit, har ägget släppt. Jag har tempat sedan i mars (tog dock en tempfri cykel nu) och temphöjningen har alltid kommit efter att värken slutat.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

PogoPedagog
11/8/12, 1:44 PM
#2

Jasg känner också av det rejält. Inte så jättemycket fysiskt, lite ömma bröst och ont över äggstockarna men desto mer psykiskt. Får rejäla PMS-symptom ca 2-5 dagar runt ägglossning. Det är värre än den "riktiga" pms som kommer någon vecka senare, innan mensen.

Jag funderar därför på att prova vanliga p-piller så småningom (är gravid) för att se om de tar bort problemen. Har provat minpiller innan men det fungerade inte.

Enda fördelen med detta är väl att det är lätt att veta när man är fertil om man så vill undvika eller få till en graviditet. Vi körde med avbrutet runt ägglossning knappt ett år och det fungerade fint. Vet dock inte heller när ägget ger sig av exakt.

Ijp
11/8/12, 4:34 PM
#3

#2 Jaa jag har exakt samma. Man mår inget vidare psykiskt runt den tiden. Vill nästan bara stänga in sig själv och inte prata med någon. Känner mig nere och jätteledsen fast ingenting har hänt. Och det är ju rätt påfrestande. Tjejer har det inte lätt alltså :P

Aah men det kanske kan funka, jag har faktiskt ingen aning om hur vanliga piller fungerar när det gäller sånt. Jag gick tidigare på cerazette och hade då ingen mens alls och antagligen iingen ägglossning heller, vad dom sa till mig iaf. Så det var ju skönt att slippa må sådär. Men samtidigt vill man ju ha sin mens så man vet att allt är som det ska i kroppen.

Ja precis, man känner ju av det såpass tydligt så man vet ungefär när man ska försöka bli gravid, om man nu vill det :)

Det hade ju vart intressant att veta när ägget släpper, för eftersom man har ont så många dagar så har man ju ingen aning. Kvinnokroppen är ett mysterium tycker jag :P

NinniH
11/8/12, 5:20 PM
#4

#3: Testa att tempa? Glad Det ger ingen 100%-ig garanti garanti att ett ägg släppt, eftersom det inte funkar för alla, men för många fungerar det bra. Dock lär man ju göra det under minst 1 cykel för att kunna se sammanhanget. Men det är väldigt lärorikt och har gett mig bekräftelse på hur jag känner (eller inte känner) när ägget släpper.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Ijp
11/8/12, 7:06 PM
#5

#4 jag har faktiskt gjort det nån gång men så glömmer jag någon dag och då vet jag ju inte riktigt om man kan lita på det :P Men får väl ha tempen vid sängen och mäta varje morgonen innan jag stiger upp, då borde jag ju inte glömma det tycker man :P

Jag får ju samma varje månad, typ vattniga flytningar, finnar, ömma bröst, värk i magen och kan bli på dåligt humör :P Så man vet ju iaf att man är vid den tiden av månaden :P Sen är det väl klart olika för alla när symtomen uppstår kanske!

jagga-ewe
11/8/12, 10:06 PM
#6

Jag har fruktansvärt ont vid ÄL men nästan ingen mensvärk istället. Det brukar kännas som allt mellan venusberget och revbenen knutits ihop och nu försöker ta sig ut genom ryggraden. Brukar stå upp vid skrivbordet, men den dag det är som värst kan jag inte stå rak. Fattar inte varför det beter sig på det viset, att ha sex är ju inte direkt vad man längtar efter när allt bara smärtar. Nån form av inbyggd preventivmetod, kanske?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Ijp
11/8/12, 10:57 PM
#7

#6 usch det lät inget vidare alls ju "/ men jag förstår hur du känner, man vill ju bara lägga sig ner och försvinna för en stund! Nä eller hur, så jäkla sexsugen blir man ju inte när man har det så! Har du läst något om endometrios? Jag har funderat lite på om man kanske lider av det eller ska det verkligen göra så förbaskat ont bara för en ägglossning? Jag brukar ha värk i magen från ägglossningstiden fram till mens, Dock inte lika stark värk hela tiden men den är där! Sen kommer mensen och det värker som bara den de första två dagarna!!

PogoPedagog
11/9/12, 10:09 AM
#8

#6 & 7 Haha, jag håller verkligen med om att det är ett bra preventivmedel. Alla andra verkar ju bli jättepilska runt denna tiden. Jag vill bara slå alla jag ser. Resten av månaden fungerar fint däremot. Kanske är vi de nya moderna människorna med en hormoncykel som passar nutiden bättre? Sugna när vi inte kan bli med barn;)

Ijp
11/9/12, 11:02 AM
#9

#8 Haha jaa! Folk får allt tänka på vad dom säger under den perioden annars blir man ju som ett moster :P

Pilsk blir man då fasen inte :P Snarare, Rör du så dör du haha!!

Haha ja kanske är så :P Men vill man ha barn får man väl stå ut ändå :P Få det överstökat så fort som möjligt :P

jagga-ewe
11/9/12, 12:10 PM
#10

#7: Ja, jag har läst om Endo, har en kompis som fått det diagnoserat. Funderade på det, om det kunde va därför jag får så ont. Men när jag gjorde VUL inför sterilisering såg de inte nåt som verkade konstigt på slemhinnorna, så det är nog bara min kropp som jävlas med mig.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Ijp
11/9/12, 1:15 PM
#11

#7 Jaha Okej! Men skönt att det inte är det i alla fall. Vi är väl bara dom som får väldigt tydlga ägglossningssmärtor då!

Fick en brun flytning nu idag och har ont i magen, inte riktigt som mensvärk men något liknande.. Undra va det kan vara ?

Har fått så en gång innan i mitt liv och måste ju vart typ ägglossningsblödning, men då var det mer som blod, och lite rosa. Men vet ni när man får ägglossningsblödning om man nu får det?

Ladydragon
11/9/12, 1:17 PM
#12

10# man kan inte konstatera om man har Endomitrios genom vaginaslt ultraljud för att ställa diagnos så krävs titthålsoperation

jag har troligtvis Endomitrios och har svåra smärtor vid ägglossning

jagga-ewe
11/9/12, 1:38 PM
#13

#12 - Intressant, jag frågade nämligen läkarn o han sa att allt såg så bra ut så det kunde det då rakt inte vara. Men, han sa även att av endo får man ont vid mens, o det har ju jag inte alls, så det kanske är mest det som avskriver endo.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
VeronicaKahlbäck
11/13/12, 1:10 PM
#14

#11 Ett tidigt tecken på graviditet, håll koll :)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Ijp
11/13/12, 7:47 PM
#15

# tror du det? Men känner mig inte konstig på nåt annat sätt eller så. Har symtom som jag har varje månad efter ägglossning och mens så som, svullna och ömma bröst, värk i magen, finnar i ansiktet, dåligt humör till och från och allmänt seg. Det enda som skiljer sig från de andra gångerna är nu att jag fick den flytningen. Den höll bara i sig den dagen, dagen efter var det ingenting. Det är svårt att veta om man nu skulle va gravid eftersom jag har alla möjliga symtom oavsett :P

Men kan det inte vart en ägglossningsblödning då? Eller när får man den? en nid-blödning kan det väl inte vart då det kom ca 4-5 dagar efter äl ungefär?

Upp till toppen
Annons: