Annons:
Etikettklimakteriet
Läst 58038 ggr
[Lillfjanten]
2012-03-02 11:14

klimakteriets början?

ja nu vet jag inte hur jag fick till rubriken, men frågan är iaf till er som är i klimakteriet, hur började det för er?

jag har nu haft små bruna blödningar i 14 dagar, och sen pang, en vanlig mens. både på ont och gott. får se hur länge detta varar nu då. har inga nattliga svettningar, utan jag kan bli småsvett lite då och då, och det går över lika fort som det kommer, blir inte röd i ansiktet eller så. har några år kvar till 50, så det är väl dags :) men hur började det för er, var det menskrångel, riklig, sparsam eller försvann den bara helt enkelt?

Annons:
pyromanen
2012-03-05 19:27
#1

Preklimakterie heter tydligen det jag just "upplever". Är bara 44, och jag trodde inte något skulle märkas förrän bra mycket senare typ runt 50. Det som händer hos mig är enligt gynekologen att det vissa månader inte blir någon ägglossning och då blir hormonnivåer och livmoderslemhnnan anorlunda vilket resulterar i oregelbundna blödningar. Håller just nu på med ett personligt rekord i blödning Tungan uteRynkar på näsan. Är inne på 6 veckan med Extremt riklig bödning. Typ byta binda och gå 10 steg och då känner jag bara en störtflod och nya binden är FULL på på några sekunder.  Och (Med risk att någon sätter kvällsmaten i halsen): blodlevar av ungefär samma storlek som ägghalvor, ungefär ett 10-tal såna klimpor i dygnet senaste veckan. Sitter på en plastkasse i bilenSkäms.  Beställer gärna en ägglossning så jag kan få en normal månad snart…

[Lillfjanten]
2012-03-05 20:22
#2

#1  men vad jobbigt det låter, då ska jag absolut inte klaga.. jag är två år äldre än dig och har haft regelbundna men sparsamma blödningar förut, men nu spottar det hit och dit. kan du inte få några mediciner som stoppar störtfloderna? måste ju vara jättejobbigt om du har ett jobb att gå till också.

piri-piri
2012-03-05 23:29
#3

Har precis fyllt 50 och har egentligen inte märkt så mkt av klimakteriet. Någon gång har jag vaknat på natten och varit fuktig och mensen kommer inte lika exakt på dagen längre som den alltid gjort.

Har börjat använda progesteronkräm och det verkar som om mensen kommer som förr igen.

pyromanen
2012-03-06 07:21
#4

Lyckligtvis verkar kroppen vara bra på att kompensera, så Hb är ok. Detgår ju att få hormonbehandling men det är nåt som påminner om p-piller och jaghar så himla dåliga erfarenheter av biverkningar såna, så det lär jag undvika så länge det går!  Denhär värstavekcan var tur i oturen på sportlovet, för det hadde inte varit så smart att vara på jobbet!  Är nog ärvsligt. Min mamma blödde så hon var så illa tvungen till hormonbehandling, fast det började 5 år senare ungefär. Minns hon skämtde med att hon fick sova i bakaret Rynkar på näsan

Lodis
2012-03-07 01:26
#5

Jag känner igen båda era symptom med småblödningar och flera veckor riklig blödning. Så började det för mig också.

Nu, efter ungefär fem år av vallningar varmt och kallt om vartannat, har det nästan upphört helt.

Jag har inte haft någon blödning alls på nästan två år och det är helt underbart :)

Jag har upplevt klimakteriet som väldigt positivt. Underbart att slippa mensen.

Jag hade ofta migrän och humörsvängningar i samband med mens. Det slipper jag nu.

Jag tror jag kom in i klimakteriet tidigt, jag är 51 nu och har som sagt inga eller väldigt svaga vallningar kvar.

Hoppas det stabiliserar sig lite mer för er snart :)

[Lillfjanten]
2012-03-07 01:37
#6

Jag ser också fram emot den dagen då man slipper detta elände ;)

Annons:
Åsa Persson
2012-10-28 07:54
#7

Hejsan!

Jag är en kvinna på snart 41 som inte har någon att prata med om sånt här, därför vänder jag mig hit.

Jag steriliserade mig i samband med en abort för fyra år sen, och bad då den som utförde ingreppet på mig att verkligen fixa jobbet så jag aldrig mer skulle bli gravid.

Var mycket nöjd med ingreppet och har inte haft några större problem. Vissa månader kom det mer, andra mindre.

Men detta året när jag fyllde 40 har det varit mer mindre och mindre, och nu är mensen en vecka sen. Förra gången hade jag jätteont i brösten i tre veckor, sen släppte det i samband med att mensen då kom igång. Det var jättejobbigt, värre än när jag var gravid. Och så var mensen som kom jätteliten.

Nu kommer den inte alls, och jag undrar om jag kan vara gravid trots allt?? Ska göra test i veckan men vill ju inte tro att så är fallet. Då blir jag jätteledsen eftersom det ska vara en säker metod - det står ju överallt att man inte behöver använda skydd mot graviditet och att jag verkligen ville ha mig själv säker. Men visst… Det är ju inte 100 %

Har varit inne och läst och funderat jättemycket. Alltså, jag har inte tänkt på det förrän nu. Jag har ju börjat få armsvett och det är nytt för mig. Jag måste köpa deo och använda på ett annat sätt. Möjligen att jag är lite varmare än förut, men också att jag fryser ibland fast det kan vara 23 grader i rummet. Jag sover oroligt om nätterna, men har kopplat detta till min mans snarkningar. Men ibland vaknar jag om nätterna trots öronproppar.

Jag har haft rejäla humördippar som kommit då och då, som jag inte förstår. Jag kan bli jättearg för ingenting. Och jätteledsen för ingenting. Och då får jag alltid höra att jag är så jävla känslig. Det kanske jag är. Men kanske jag inte kan hjälpa det? Min migrän har varit ungefär som vanligt, den är som den är. Har kronisk huvudvärk, enligt läkare. Hade en svår förlossning när jag föddes för tidigt och det är sviter därifrån. Har accepterat det men är ändå orolig för min värk och har alltid varit. Rädd för att hjärnan typ blir förstörd av alla mediciner man tvingas ta för att hålla sig i gång och kunna jobba.

Men snälla nån, jag är ju bara 40 och är det möjligt att det här är helt normalt trots allt?

Jag är helt ny här så jag hoppas jag hittar eventuella svar =) för svar är jag mycket tacksam för!

pyromanen
2012-10-28 08:13
#8

Gör ett gravtest så fort som möjligt!  Det finns ju en pytteliten men ändå existerande risk att man kan bli gravid trots sterilisation och en förhöjd risk att det då är graviditet utanför livmodern.

Åldersmässigt så verkar det variera kraftigt när man börjar preklimakterie. En kollega berättade att både hennes mor och mormor slutade mensa vid 38, så 40 är nog ingen omöjlighet att det kan börja "strula".  Men kolla för säkerhets skull upp först med gyn att det inte är nåt annat.

[Forest]
2012-11-18 10:08
#9

Tjo. Jag peter till denna tråd med fråga er lite om klimateriet :) Jag är inte 40 utan 36 år och jag tror faktist jag är i början av klimateriet. Jag den senaste året fått migrän i samband med mens men bara varannan mens 2 dagar innan mensen så kommer den som ett brev på posten den avtar efter mensdag 2.

Nu har jag den senaste tiden lagt märke till fler saker bla har mens ofta vissa gånger är den kortare o inte så riklig ljusare mens (dessa får jag migrän till) nästa mens 2 v senare är normal riklig o mörkare varar 5 dagar ungefär som jag är van vid. Får även Svamp i underlivet, svettas en del på nätterna kan dessutom svettas o lukta ***sen under armarna :S Kan jag vara i förstadiet i klimateriet?

ska ringa till gyn för där har jag inte vart på ett tag, äter inte p-piller eller något därmed inte känt att jag har sån lust o lägga upp musen Oskyldig

Åsa S
2012-11-18 10:51
#10

36låter rätt tidigt för klimakteriet och jag skulle kolla upp det.

Är 41 och jag trodde jag också börjat komma in i klimakteriet hade konstig mens, svettningar mm. tills min gyn  visade mig en stor svart cysta som satt på en av mina äggstockar. Var en helt ofarlig sådan men de kan orsaka lite störningar i hormonproduktionen och dyl som kan göra kroppen knäpp. Fått mediciner som ska krympa den och alla problemen slutade efter nån vecka med medicinen. Så det kan ju finnas medicinska orsaker förutom klimakteriet som kan ge svettningar konstig mens mm.

[Forest]
2012-11-18 12:13
#11

10 blir till ringa gyn o få e tid dessutom funderar jag på börja med minipiller så en koll är inte helt fel iaf

Upp till toppen
Annons: