Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 17860 ggr
Togla
11/16/11, 2:11 PM

Neovletta p piller

Hade tänkt börja använda mig av detta p piller. Det blir då mitt första

Jag skulle vilja höra från er här som använt sig av det

biverkningar? ( inte endast dåliga biverkningar, kanske hände nått som ni tyckte va bra? )

samt, hur ska jag våga åka till ungdomsmottagningen . är så jääkla feg.. kan man komma dit helt random och be om p piller? eller aa , resept så jag kan gå till apoteket och få ut de , kostar de pengaR?

MVH Elin

Annons:
hus-musen
11/16/11, 2:30 PM
#1

Jag tålde dem inte alls särskilt bra, blev deprimerad och hängig av dem. Men alla biverkningar är individuella, så du får prova dig fram.

Det är bara att gå till ungdomsmottagningen, ta en kölapp och när du blir inropad till barnmorskan så talar du om att du funderar på p-piller och du undrar vad hon kan rekommendera.
När ni kommit fram till vilket piller som passar så får du ett recept av barnmorskan som du tar med dig till apoteket och hämtar ut.
P-piller kostar olika beroende på vilket landsting du tillhör.
I mitt landsting kostar det 100 kr för en årsförbrukning. Har hört om andra där det kostar 25 kr för ett år. Alla ppiller är inte subventionerade som det heter så en del kan du få betala fullpris för. Men det vet din barnmorska vilka det gäller.

Qui dormit, non peccat

 


CelsiusT
11/16/11, 2:31 PM
#2

Gå till UM är inget konstigt =) Normalt sett så vill dom prata med en lite längre första gången man ska få p-piller, så då brukar dom vilja att man bokar tid. Men vad dom har för futiner på din mottagning vet jag inte för det kan skilja sig lite. Ring och säg att du vill ha en tid för p-piller så fixar dom det.

Kostar inget att gå till UM, men det kostar med p-piller. Vad det kostar beror på var du bor och hur gammal du är. Preventivmedel brukar vara subventionerade för unga kvinnor, men hur mkt är olika i vilket landsting du bor. Käkade en sort förut som kostade 100:-/p-piller-år (alltså 25:- för 3 kartor), billigt =) Men när jag flyttade så hade dom en helt annan subventionering så då blev det ett annat pris.

Jag har provat neovletta och jag ville ta livet av mig när jag käkade dom, mådde väldigt psykiskt dåligt och blev deprimerad. Nu har jag otroligt lätt att bli det och är otroligt känslig för hormoner. Jag har inte hittat något annat p-piller som jag klarar heller så. Jag tycker du ska prova.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Togla
11/16/11, 2:34 PM
#3

Hmm jag är redan väldigt deprimerad , och har otroligt lätt för att bli det, så ett p piller med den effekten är uteslutet..

Har även hört om Yasmin 28 eller vad den hette?

MVH Elin

CelsiusT
11/16/11, 2:37 PM
#4

#3 Ja då är det nog inte så jättesmart kanske, men alla reagerar olika. Jag tycker du ska prata med barnmorskan, hon känner till biverkningar på olika preparat och kan hjälpa dig att hitta en sort som passar. Frgåa henne efter biverkningar och berätta att du har problem med depression m.m.

Medarbetare på westernridning.ifokus

hus-musen
11/16/11, 2:39 PM
#5

Fast mer eller mindre alla p-piller har det som bieffekt eftersom det har med hormoner att göra.
yasmin 28 kan man även bli nedstämd och deprimerad av. Men det funkar inte likadant på alla, utan du får prova helt enkelt.

Qui dormit, non peccat

 


hus-musen
11/16/11, 2:43 PM
#6

Finns även yaz, yazminelle, trionetta, cilest, trimiron, desilett,trinovom, follimin och säkert 50 sorter till :)

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Tina-A
11/16/11, 5:00 PM
#7

Ring och boka en tid och gå dit med en kompis om du vill. Eller gå dit när dom har öppet hus och se vad dom säger!

Det kostar pengar att hämta ut receptet.. Vad är det nu det kostar, 60kr? 90kr? Något sånt. Inte mer än 100kr iaf.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

hus-musen
11/16/11, 6:23 PM
#8

#7 Kostar att hämta ut recept? Inte i de två landsting jag har erfarenhet av iaf.

Qui dormit, non peccat

 


Fridaaaa
11/16/11, 6:54 PM
#9

Jag har neovletta 28. Fungerar jätte bra på mig. Inga biverkningar.

Fick mina piller gratis tills jag fyllde 21, då fick jag betala men det är max 400kr/år :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Togla
11/16/11, 7:53 PM
#10

Okej! , hade tängt dra med mej en kompis^^, jag är 16 , om ni undrar:P

MVH Elin

[littleoldme]
11/16/11, 8:35 PM
#11

Du kommer nog få testa ett piller som barnmorskan du träffar rekommenderar.

Jag har ätit säkert 7 olika sorter och ingen fungerade för mig, men av olika anledningar.

Trionetta åt jag i flera år, tills jag bestämde mig för att sluta för att gå hormonfri ett tag. Helt plötsligt mådde jag hur bra som helst. Tydligen hade p-pillrena gjort mig nedstämd, men jag hade inte märkt det själv, tänkte mest att det är nog så här man ska må helt enkelt. Tills jag slutade med dem och insåg att man kan faktiskt må bra :)

Neovletta åt jag och det gjorde mig till en riktig bitch, sur för ingenting och helt plötsligt kunde jag börja gråta. Gick upp och ner hela tiden. Otroligt känslig.

Cerazette gav mig blödningar, näst intill konstant i 6 månader, så jag gav upp dem också, främst för att jag började äta p-piller för rikliga blödningar och att då ha blödningar hela tiden tog en del på mitt psyke då jag känner mig så sjukt ofräsh under mensen.

Yasmin var perfekta för mig, helt underbara, förutom en sak, högt blodtryck. Vilket är väääldigt dåligt för hjärtat om man går med det för länge, en otrolig besvikelse för mig för de var de enda jag fungerade normalt med.

Nu har jag satt in en stav och hoppas på att den funkar. Barnmorskan sa åt mig att jag måste ge den iaf ett halvår, så det är vad jag ska göra.

Mellan dessa har jag ätit andra också som inte funkat av en eller annan anledning…

Så, det kan ta ett bra tag innan du hittar några som fungerar på just dig, det finns många att välja på. Barnmorskan kommer hjälpa dig… :)

Hehe, blev lite långt… :P

Ellenfyrkant
11/19/11, 2:08 PM
#12

Neovletta är den enda sorten jag har använt och det har funkat jättebra, alltid. Inga dåliga biverkningar. Minskad mängd mensblod och de har påverkat mensvärken otroligt positivt! Har inget dåligt att säga.

Det är bara att du går till ungdomsmottagmingen på drop in eller bokar tid. Säger att du vill börja med p-piller. Så kommer de väga dig, mäta bloctryck och lite sånt. Sen skriver de ett recept så är det bara att knalla in till närmsta apotek.

Mvh Ellenfyrkant

[FruStein]
11/19/11, 6:55 PM
#13

Hur man reagerar beror på hur känslig man är för olika ämnen. Jag är nu inne på min tredje sort p-piller och har hittat rätt. Jag började med Neovletta (som jag blev så dålig av att jag kräktes - och då är ju poängen med p-pillren borta…) Jag är jättekänslig mot gulkroppshormon så jag valde då en sort utan detta - Yasminelle - men jag tyckte att jag fick så torra slemhinnor av dem så jag testade Yasmin och nu har jag en superbra sort, för mig.

Annons:
Sussii92
1/7/12, 11:44 PM
#14

Har Neovletta, fungerar men har väldiga menssmärtor (bör tilllägas att jag normalt har det också alltså pillrena hjälper inte möjligen lite värre) och är väldigt känslig i humöret under min "vecka" och jag har tidigare fått diagnosen ångest och dessa verkar inte göra det lättare för mig iallafall.

Så kort sagt funderar på att byta men osäker om jag orkar hålla på med det pga. risken för nya biverkningar (de jag har räcker redan och vill inte att de ska störa min studier mer än vad de redan gör) så får fundera ett tag till på hur jag ska göra.

Cilest har jag även testat men fick byta till neovletta som jag har nu.

Fridaaaa
1/8/12, 9:20 AM
#15

#14 Nog bara dem som inte hjälper för just dig vid mensvärk. Du som haft otur.
Jag tar neovletta och dem har inte förvärrat min, snarare blivit bättre:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ellenfyrkant
1/8/12, 10:26 AM
#16

neovletta gjorde mina mensvärkar nästan obefintliga. För övrigt är det nu en annan sort än neovletta som ingår i högkostnadsskyddet, men ska tydligen ha samma recept/ innehåll, samma tillverkare.

Mvh Ellenfyrkant

Elshira
1/8/12, 1:57 PM
#17

Jag har haft p-stav och två andra p-piller, men neovletta som var de första jag fick prova efter som de var gratis i min komun gjorde mig till ett monster. Jag var så förbannad och lättirriterad att jag till och med blev grinig på mig själv ovh tåtarna sprutade så fort jag blev upprörd (främst arg)…

Det var inget för mig… I övrigt märkte jag ingen skillnad men åt dem iofs bara i 2 månader.

Hakuna matata!

Sussii92
1/9/12, 12:17 AM
#18

#15 Jo som sagt de är individuellt :P Berättar bara min erfarenhet av dem :) Kan fungera perfekt på vissa och inte alls för andra man vet inte förrens man testat :)

eemmaf
1/9/12, 12:16 PM
#19

I mitt län kostar det 40 kr för 3 månader. Tills du fyller 20.

Jag blev väääldigt nedstämd och deprimerad utav Neovletta!

Trivdes mycket bättre med Yasminelle.

Med vänliga hälsningar

Emma

Fridaaaa
1/10/12, 2:20 PM
#20

#19 Väldigt billigt?! Fast i mitt län har vi gratis  (just nevoletta) tills man fyller 20 :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Ellenfyrkant
1/10/12, 9:49 PM
#21

#20 Jag har också betalat en liten summa för Neovletta när jag hämtar ut på Apoteket. Så det varierar beroende på vart man bor. :))

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: