Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 23978 ggr
LitenPyssling
2011-08-27 22:20

Tappar hår i mängder

Jag har som yngre haft ett otroligt tjockt och slitstarkt hår, jag kunde varken platta eller locka utan att det bara minuter efteråt gick tillbaka till det normala.
Sedan fick min syster mig att klippa uppklippt istället för att bara toppa och klippa raklugg och efter det så har jag alltid haft tunt hår.

Jag saknar verkligen att ha tjockt hår, jag har sparat och klippt för att håret ska ha jämn längd överallt så inget är uppklippt men ingenting fungerar, har även testat att klippa upp då min syster får tjockare hår av att klippa upp(?) och hon har normalt tunt hår.

Men som plus på att håret är tunt så blir också topparna kluvna och detta beror på tort hår, topparna blir enormt mycket finare och man hittar inte alls lika mycket kluvna toppar.
Men jag kan inte ha utsläppt hår för då blir topparna kluvna och håret blir tort utan jag måste ha allt i en tjorv knut, då är det jätte fint sen både i toppar och själva stråna. Antagligen får att knuten behåller fukten i håret för det känns verkligen hur mycket finare håret är när man släpper ut det sen på kvällen än när man har det utsläppt hela tiden.

Och som plus på håret är tort och tunt så tappar jag även hår i mängder! Det är inte bara några strån utan det är verkligen stora tjocka klasar som lossnar, men även här blir det bättre när jag har det uppsatt i knut för då tappar jag inte alls lika mycket även om jag testar att dra lite i det sen.
Men är det utsläppt så är det nästan så jag kräks, det rinner hår nästan - det är vidrigt!

Jag använder Fructis schampoo (inte ofta alls) och Fructis balsam och på flaskorna så står det: Repair & Shine.
Jag tvättar har sedan 1-2 månader sedan bara duschat i kallvatten då jag hört att varmt skadar håret.
Jag varken plattar, lockar eller fönar håret. Plattar enbart luggen och det roligaste är att det är luggen som är bäst i skick.

Vad kan jag göra mer?
Jag saknar verkligen tjockt hår, jag kan hitta jätte tjocka strån i håret som jag hade fullt av för några år sedan.
Vad kan jag göra för håravfallet? Jag får panik av allt hår som faller.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Annons:
MimmieM
2011-08-28 10:08
#1

Du kanske har brist på någonting? Järnbrist kan väl göra att man tappar hår?

Såvida du inte ammar eller är gravid förståss :)

Carpe Diem

LitenPyssling
2011-08-28 10:59
#2

#1 Hm, kanske kan testa järntabletter då?

Ammar inte och är inte gravid =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

LitenPyssling
2011-09-03 10:54
#3

Ingen annan som vet vad det kan vara?
Jag tycker det är väldigt äckligt att varje gång jag duschar få se stora klasar som faller ifrån mitt huvud.
En kompis skämtade om att det kunde vara cancer och ska jag vara ärlig har jag haft de tankarna att det kan vara så men åh andra sidan förstår jag inte var denna cancer skulle kunna sitta dessutom är jag ganska ung och lever nyttigt med motion och matvanor. =/

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Jespersen
2011-09-03 12:19
#4

Det är väl inte cancern i sig som orsakar håravfall, utan behadlingarna?

Det kan inte vara stress? Jag har en kompis som när hon mår riktigt dåligt/är väldigt stressad tappar så mycket hår att hon får kala fläckar. Hon kunde nästan ta nävar med löst hår..

Hormonrubbningar kan väl också ge håravfall?

LitenPyssling
2011-09-03 17:36
#5

#4 Jag har ingen aning, jag har hört både och. =/

Jag har alltid varit väldigt stressad och har i et x antal år levt i depression tillsammans med stressen men det är förren nu som håret börjar falla av. =S

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Jespersen
2011-09-03 18:21
#6

#5 Det kanske helt enkelt har blivit för mycket nu?

Det låter inget vidare att du levt flera år i depression.. :( Har du fått någon hjälp?

Annons:
LitenPyssling
2011-09-03 21:11
#7

#6 Kanske det, hm. Förhoppningsvis bli det bättre nu när jag och pojkvännen flyttar till egen lägenhet.

Jag har gått på BUP i 8-9år men det är förren nu som de reagerat och som de börjat hänt något. Nu ska jag sättas på medicin så för väl se hur det blir. =/

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Tina-A
2011-09-05 23:03
#8

#3: Hehe, cancer är det iaf absolut inte :) Cancer orsakar inte håravfall. Däremot om du blir behandlad mot cancer med cellgifter så kan håret trilla av.

Eftersom jag ammar tappar jag just nu också enorma mängder hår. Jag rådfrågade en frisör som berättade att A, D & E-vitamin är jättebra för håret. Även Zink och Magnesium. Så vitamintillskott kanske vore något att testa? Finns att köpa diverse på vilken mataffär som helst!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

LitenPyssling
2011-09-06 08:41
#9

#8 Hehe, tänkte väl jag med! =P

Okej, ska kolla på lite sådant då.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Trollhassel
2011-11-16 21:04
#10

Ganska gammal tråd, jag vet. Men jag tappar hår också, massor!

Jag vill ha så långt hår jag bara kan.  Jag är superrädd om mitt hår! Nu har jag, sedan en tid tillbaka tappat otroliga mängder hår. Massor! Borsten har blivit som en hårboll och jag har börjat gråta många gånger. jag drar inte hårt, jag sköter om håret väl…men det lossnar. Har mer eller mindre kronisk järnbrist så jag äter Niferex som håller järnvärdet på en bra nivå…så järnbrist har jag inte.

Höer att b12 (eller öljäst) och kisel är bra för håret. Ska prova det, och det kan LitenPyssling ju också göra. Både kisel och öljäst går att köpa på apoteket och hälsokosten.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

LitenPyssling
2011-11-17 08:51
#11

#10 Jag ska också testa B-vitamin.
Jag träffade en f.d frisör som var väldigt kunnig (tyckte jag då som inget vet) och hon sa att jag skulle gå och ta blodprov för att kolla hur det är med värdena eftersom att jag heller inte har några utväxter efter allt jag tappat utan jag bara tappar och inget mer kommer ut.
Mitt hår har nu minskat otroligt mycket på två veckor och det är nästan hälften så tjockt som det var för 3 veckor sedan och då var det abolut inte tjockt!
Jag skäms och mår dåligt över mitt hår nu, har dessutom klippt av 6cm nu så det inte ser helt förjävligt ut. Inte fint att ha långt och tunt hår!

Fick höra att jag skulle köpa rent B-vitamin och kanske testa öljäst, men främst ren b-vitamin som ska vara bra för hår, naglar och hud.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

JossanH
2011-11-17 11:59
#12

JA, B-vitamin är bra för håret.

Järntillskott ska man inte ta om man inte har bevisat brist på detta.

Stress kan dock ställa till det mycket. Kroppen kan klara av att hantera stressen under en lång tid, men när det sedan blir lugnare, när man tycker att NU mår jag bra, det är ofta då de värsta symptomen på stress visar sig.

Min pojkvän hade stressat mycket i ett par år innan vi träffades. När sedan vi blev tillsammans fick han extrema magsmärtor som kom och gick under 1 års tid. Läkarna hittade inget fel. Med hjälp av B-vitamin kom kroppen i ballans igen.

Jag själv var väldigt stressad över ett nytt jobb jag hade fått och skulle börja på 2 månader senare. Jag drömde stressande drömmar och var orolig. När jag väl började på jobbet var det helt lugnt. Inte alls så farligt som jag trodde det skulle vara. Då började jag få smärtor i leder (framförallt armar) och ömmande punkter på kroppen. Jag höll tom på att svimma när jag satt ned och pratade med min chef. Kollade upp det. Bra blodvärden, inte jätte bra EKG så fick återkomma men då såg det fint ut så förmodligen berodde EKG´t på stress, inget annat konstigt hittades.
Nu har jag lärt mig att koppla ihop mina smärtor (som kommer och går) med stressiga perioder.

Man ska inte underskatta kroppens sätt att säga ifrån, eller hämta andan efter en långvarig, jobbig period.

Sajtvärd på Iller.ifokus

nagithas
2011-11-22 11:47
#13

När jag var liten hade jag så tjockt hår att morsan var tvungen att använda båda händerna för att sätta upp det och för att kunna sno toffsen runt det. Men sen kom jag i tonåren och tappade mycket. Nu har jag väl inte tunnt hår direkt men inte lika tjockt som innan. Kanske har med tonåren att göra och alla hormonförändringar som kommer med det.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Annielle
2016-12-19 11:00
#15

Det är vanligt att tappa mycket hår om man har problem med sköldkörteln, så det är ju en väldigt bra ide´ att kolla upp sina värden, det vill säga TSH, T3 och T4.

Stress och dåligt mående kan ju tyvärr leda till just sköldkörtelsjukdomar.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: