Annons:
Etikettoff-topic
Läst 9613 ggr
Kaninfavoriten
7/13/09, 12:18 AM

Reborn docka

Någon som kan göra en reborn docka?

Annons:
Gluskap
7/13/09, 2:48 AM
#1

Vad är det?

Mezzzanina
7/13/09, 4:05 AM
#2

Det är en docka som är gjord så att den ser ut som en riktig bebis.Jag brukar titta på dem på ebay.Men gud så dyra de är.Förvånad

PillanN
7/13/09, 9:00 PM
#3

Är det dessa som vuxna har som "baby",eller är det en leksak?Har för mig att det gick ett program på tv om sådana dockor om jag minns rätt.

Mezzzanina
7/13/09, 9:21 PM
#4

I USA är det mesta möjligt.Det gick verkligen ett program där vuxna hade dessa dockor som barn.Hur sjukt som helst.Jag fattar inte det.

Men däremot kan jag uppskatta det konstnärliga jobbet som ligger bakom en riktigt bra gjord reborn-docka.Jag själv ser på dem mer som en skulptur.

Vet inte om ni minns kålrotsdockorna (inte de som numera sälks i leksaksaffärer) utan de äkta som är handgjorda.Amerikanarna var ju som tokiga med att adoptera dem, och är det än.Underligt att försöka låta en docka vara ett substitut för ett barn…

Jag läste på om kålrotsdockorna.Det stod att de ursprungligen gjordes till unga tonnåringar som ville ha barn och inte var riktigt mogna för det.

Callisto
7/14/09, 4:32 AM
#5

Reborn dockorna är helt sjukt. Kvinnorna blir som besatta av dem. Det gick någon dockumentär om dem för ett tag sedan och dessa dockor ersätter verkligen barn. Det var en tant som beställde en docka som skulle se ut som hennes barnbarn(som flyttat) när han var en bebis.

Det är väldigt fina dockor men anledningen till att folk köper dem är lite skruvad

Mezzzanina
7/14/09, 4:34 AM
#6

Håller med dig Callisto.Man kan ju aldrig få liv i en död sak.Dessutom så är det vuxna mäniskor som håller på så där.

Annons:
Callisto
7/14/09, 4:43 AM
#7

Och de säger att det bästa med dockorna är att de inte bajsar och gråter, och de förblir ju alltid söta små bebisar!?!?

Den andra damen i dockumentären tyckte så mycket om dockorna för det finns inget bättre än att gå runt med en barnvagn, då är man liksom någon och får uppmärksamhet….?!

Där står ju inte allt rätt till…och det är ju lite tragiskt

Link-
7/14/09, 6:47 AM
#8

Hade aldrig hört talas om Reborndockor innan jag öppnade den här tråden. Googlade lite, och de är ju fina - som prydnader. Känns lite sjukt om de behandlas som riktiga barn dock.

Bella-R
7/14/09, 4:10 PM
#9

Seriöst.. nu blir jag skraj.

Vart e mänskligheten påväg? Dockor som är gjorda att se ut & behandlas som riktiga människobebisar.. det är ju helt f*cked up.

Skulle inte förvåna mig om denna vrickade idé kommer ifrån USA Tyst

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

PillanN
7/14/09, 7:26 PM
#10

Skulle med all säkerhet tycka det var väldigt obehagligt att ha en sådan naturtrogen docka i mitt hus!

Mezzzanina
7/14/09, 7:28 PM
#11

Jag samlar på olika typer av dockor.Har ännu inte en reborndocka, men kan tänka mig en i framtiden.Ser mina dockor som samlarobjekt och prydnader på min bokhylla i mitt vardagsrum!

Callisto
7/14/09, 9:31 PM
#12

Dockan i sig är det ju inget fel på men sättet som människor behandlar dem och vilken betydelse de har för sina ägare är ju vrickad

Telefonkontakt
7/15/09, 1:09 PM
#13

de är sjukt fina och skulle inte säga nej att ha en sådan som prydnad. men lägga ner den i en vagn och greja, nejtack. hellre riktiga barn.

men det finns ju folk till allt

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
Kaninfavoriten
7/15/09, 2:56 PM
#14

Tänk på dom kvinnorna som inte kan få barn det är perferkt med en reborn docka till dom då! :D

Callisto
7/15/09, 3:37 PM
#15

Njae..en docka kan aldrig ersätta ett barn, och bör inte kunna det heller. För kvinnor som inte kan få egna barn finns det ju andra, bättre, alternativ

LinaN
7/16/09, 7:55 PM
#16

Reborn dockorna gjordes från början till familjer som förlorat sina nyfödda i plötslig spädbarnsdöd mm. De lät tillverka dockorna efter foton av deras döda barn, och sedan fick de mot en rätt rejäl summa en docka i naturtrogen storlek. Många hade dem i små vaggor och dylikt som en skulpturalt memorioum av sitt barn.

Men sen finns det precis som med allt folk som tar det till det extrema… personligen tycker jag att reborndockorna är bättre än alla de som tror att deras hundar eller katter är deras barn och de har blöjor på, matar med sked, kläder och ut och går med djuren i barnvagn. Där påtvingar man ju ett levande väsen sina egna behov. En docka är en docka och således i detta fallet om man jämför med knasiga djurägare, så går inte det psykologiska ut över någon annan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Katteeen]
7/16/09, 10:20 PM
#17

Hualigen.. Är skiträdd för dockor och kommer alltid vara det.. Speciellt porslinsdockor Tyst
Tycker de är läskiga, små och oförskämt söta, men samtidigt har de onda iakttagande ögon.. Hahaha, jag låste in en dyr verklighetstrogen lekdocka jag fick av mamma i källaren, stog inte ut med den :P

Dessa var riktigt fina, men de är fortfarande dockor.. Och som ni andra säger, dessa kan inte ersätta barn! :S

Mezzzanina
7/17/09, 1:10 AM
#18

Jag håller med # 16,Bättre att de leker och klär på dockor än på djur.Tycker det är sjukt med alla djurkläder som inte har en praktisk funktion.

#17 Min son gillar heller inte dockor av något slag.Han tycker att de är riktigt läskiga.

I vår förra lägenhet så sov jag och sonen i samma sovrum.Jag tog in mina barndomsdockor från förrådet för att sätta dem på en hylla i sovrummet.Men då kunde sonen inte sova.

Invisible
7/18/09, 4:24 AM
#19

Googlade lite, och jag måste verkligen säga att dom är jättevackra!

hus-musen
7/19/09, 5:43 PM
#20

de är otroligt vackra och extremt dyra. tror inte att det finns någon som gör sådana i sverige utan man får köpa dem i usa.

jag gillar inte dockor, tycker att de är läskiga när de stirrar på en med tomma ögon.. förstår mig heller inte på folk som måste vara lite snurriga i skallen som adopterar dockorna och på fullaste allvar anser att dockorna är riktiga barn. galenskap anser jag, de är färdiga för psyket.. men de är bättre med dockor än med djur som några redan nämnt i tråden.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
LinaN
7/19/09, 5:54 PM
#21

Fast de reborndockorna som ser ut som de sover är ju inget konstigt. tycker bäst om blundande dockor ^^

Jag vet en som håller på med reborn, fast i miniatyrformat. typ bebisen får plats i handen på en. Får väl se om hon tänker skaffa en hemsida sedan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: