Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 6669 ggr
Musiken
2010-08-17 13:31

Ostrogen + p-piller?

Har funderat pa hur det fungerar med att ta hormonella p-medel tillsammans med ostrogenpreparat.

Det finns ju diverse kramer, piller och liknande som ska forstora bysten, gora en vatare, boosta den egna hormonbalansen osv. Men hur blir det egentligen om man kombinerar ett hormonellt p-medel med mer hormoner? Slar de ut varandra, eller kanske till och med forstarker varandra eller nagot av preparaten?

Har funderat pa det ett tag utan att bli klokare :P

Annons:
[Fiction]
2010-08-18 21:01
#1

Det beror förmodligen på vilket preparat du använder. För att vara på den säkra sidan, är det nog bäst att rådfråga en läkare eller farmaceut innan du själv väljer att experimentera.

Jag gjorde dock en sökning på östrogenkrämen Ovesterin (som ett exempel) inne på Fass.se och där får du följande information: 
"Östrioldosen (östrogen) i Ovesterin vaginalkräm är låg och behandlingen lokal, därför förväntas inte Ovesterin påverka eller påverkas av samtidig användning av andra läkemedel. Rådgör med läkare eller farmaceut om du är osäker."

Cindy
2010-08-21 04:01
#2

Nu finns det såvitt jag vet inga godkända medel på svenska marknaden för syftena du nämner. Ovesterin är för klimakteriebesvär när kroppens egna östrogenhalter dalnat.

Jag blev attackerad av ett apoteksbiträde en gång jag köpte just Ovesterin. "Det där får man inte använda om man inte är i klimakteriet!" hojtade hon så att folk vände sig efter oss. Jag var lagom road över att "behöva" förklara att jag går på anti-hormonbehandling och fått detta rekommenderat av en läkare.

Rent fysiskt så ska man dock inte få någon större påverkan i kroppen av att ta add-back-hormoner. Jag är överkänslig mot östrogen pga min endometrios, men kan använda både östrogenplåster (mot benskörhet och värmevallningar) och vaginaltabletten Vagifem (för att slippa öken).

Skulle man dock ha en fullgod hormonproduktion, eller äta p-piller, så finns det dock en förhöjd risk att hormonerna spelar en små spratt om man lägger till mer östrogen.

Vänliga hälsningar
Cindy

kullagulla
2016-06-06 05:36
#3

Undra om ovesterin bara verka lokalt, eller om det kommer ut lite i kroppen? Ska börja med estradot, men vet inte om jag tål det.Tog novofem i vintras, men tålde inte det.O det är samma ämne i plåstren. Kanske kunde testa ovesterin, fast jag har inga torra slemhinnor?

Upp till toppen
Annons: